175 mil grus 2024

175 mil grus 2024 – intro och indexsida.
Länkar till 8 sidor med 585 bilder finns längst ner på den här sidan.

Bakgrund.

Som ni säkert vet har jag arrangerat många resor till Norge och även Swedish gravel adventure 3 gånger. 2023 körde vi en riktigt häftig resa ända till Nordkap och tillbaka, på så mycket grusvägar som möjligt.

3-dagars resorna är också väldigt populära, men jag tycker att det bör vara minst en längre resa på sommaren, så redan hösten 2023 började jag att planera den här resan till sommaren 2024. Men det är verkligen inte lätt att planera resor för det är ju inte bara boende och mat som ska vara bra till en hyfsad kostnad, utan det ska vara intressanta vägar både dit och därifrån också.

Tillslut hade jag bokat det mesta, utom en natt i Funäsdalen eller däromkring. Det verkar som att Funäsdalen har full aktivitet på vintern och sen stänger det mesta på sommaren. Ett tag gick det tungt, så tungt att jag faktiskt började fundera på att avboka det mesta och planera något helt nytt, men sen hörde de av sig från Strandgården i Fjällnäs som ligger 22 km väster om Funäsdalen och då fick jag ny energi.

När alla övernattningar var bokade kunde jag skriva en inbjudan till den här resan och efter det började anmälningarna komma in. Men strulet tog inte slut, för den 26 mars fick jag ett mail från Thomas som hade vandrarhemmet Målkullan i Mora.

Hej Magnus.
Jag måste tyvärr flagga för att det är stor chans att jag inte kommer att driva vandrarhemmet i sommar. Detta p.g.a. problem med fastighetsägaren (hyreskontraktet) samt underhållet på fastigheten.
Jag vet inte om Vasaloppet kommer att fortsätta med vandrarhem eller om de ska riva huset och bygga ett förråd, som var deras idé vid senaste mötet.
Hälsningar från Målkullan.

Detta skapade oerhört med arbete för mig, för det var ju inte “bara” att hitta ett nytt boende. Först och främst måste det finnas rum som passar oss motorcyklister, sen ska det helst serveras frukost. Det måste även finnas en restaurang inom gångavstånd och helst då med utskänkningstillstånd, eftersom de flesta av oss gärna vill dricka en öl till maten. En annan sak som är viktig är att det måste finnas möjlighet att låta bilar med släpvagnar stå kvar under veckan, eftersom några deltagare transporterar motorcyklarna till stället där resan startar och transporterar hem dem efter resans slut.

Efter flera dagars sökande, mailande och ringande bokade jag in oss i Kungsfors Herrgård där det är hyfsat boende, bra frukostar och ännu bättre middagar. En nackdel är dock att det blev långt att köra sista dagen och jag räknade med att det skulle blir över 30 mil från Wärdshuset Klarälvdalen i Sysslebäck till Kungsfors Herrgård. Men såna sträckor har vi kört vissa dagar tidigare, så det ska nog gå bra. Huvudsaken är att vi är framme vid Kungsfors Herrgård klockan 19:00 då middagen serveras.

20240704
När ruttplaneringen var klar kunde jag montera nya Motoz däck på min KTM 790 Adventure R.

I fram monterade jag ett Motoz Tractionator Desert H/T 90/100-21 TT.

I bak monterade jag ett Motoz Tractionator Desert H/T 140/80-18 TT.

20240706

Jag kollade väderprognosen som visade att det eventuellt kunde bli regn senare i kväll.

Jag packade ner allt jag behövde för en vecka i mina Xtremada soft panniers från Bumot samt toppväskan från SW-Motech.

Jag stannade för att tanka vid Preem i Järbo.

Många hade långt att köra till Kungsfors Herrgård, så de transporterade motorcyklarna dit. En fördel med detta är att däcken på motorcyklarna fortfarande var fräscha när själva resan startade.

Men Jan-Åke är van att köra långt, så han körde småvägar från Kungsängen till Kungsfors.

Vid 19-tiden var det dags att äta ännu en av Uffes goda middagar.

Mätta och belåtna gick vi tillbaka till våra rum.

Klicka på nån av pilarna för att läsa mer om 175 mil grus 2024

Några utvalda bilder, eller “the best of 175 mil grus 2024”

Dag 1. 20240707
Kungsfors Herrgård – Mon B&B, Haverö.

Dag 2. 20240708
Mon B&B, Haverö – Camp Route 45, Hammerdal.

Dag 3. 20240709
Camp Route 45, Hammerdal – Ledkrysset vandrarhem, Östersund.

Dag 4. 20240710
Ledkrysset vandrarhem, Östersund – Strandgården, Fjällnäs.

Dag 5. 20240711
Strandgården, Fjällnäs  – Koppang Camping.

Dag 6. 20240712
Koppang Camping – Wärdshuset Klarälvdalen. Sysslebäck.

Dag 7 och 8. 20240713 – 20240714
Wärdshuset Klarälvdalen, Sysslebäck – Kungsfors Herrgård.