175 mil grus 2024 – dag 4


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 175 mil grus 2024.


20240710

Rummen och sängarna var bra i vandrarhemmet Ledkrysset i Östersund, men frukosten var inte så bra eftersom det fattades bröd och grönsaker. Dessutom fanns det väldigt lite kaffe och sen fanns det inte någon personal på plats som kunde plocka fram mer av det som saknades.


Vid 9-tiden körde vi upp motorcyklarna från garaget.

Vi körde genom Östersund.

Vidare ut mot Storsjön.

Vi körde över Vallsundsbron.

Vi körde till en mindre väg som jag hade hittat på Google Earth.

Det är alltid spännande att se om vägar som jag ritat efter Google Earth satellitbilder är körbara och den här gången var den körbar. 🙂



Häruppe var det fin utsikt.

Vi fortsatte mot Isön.

Fin utsikt från bron.

När vi hade kört över Isön kom vi till färjan på Isöleden som skulle ta oss vidare till Norderön.

Vi var tvungna att vänta 25 minuter.

Tillslut var färjan på gång.

Vi körde ombord.


Fina vyer över Storsjön.

Snart på Norderön.

Efter bara 2,6 km körning kom vi till hamnen på andra sidan Norderön.

Vi körde ombord på färjan som trafikerar Håkanstaleden.

Lite information: Håkanstaleden går mellan Håkansta och Norderön från väster i Storsjön. Färjeledens längd är 2500 meter lång och överfartstiden är 13 minuter.

Jag snackade med ett par som var ute på semester med husvagnen och de hade en liten Honda Monkeybike med sig.

Snart på land igen.

När vi hade kört 8,3 km kom vi till en skylt som upplyste om att vägen var privat, men det kan ju inte skada att fråga om vi får passera tänkte jag och fortsatte.

Det fanns dock ingen att prata med för han var upptagen i telefonen och dessutom var vägen blockerad så vi vände.

Jag hittade en annan intressant väg utan förbudsskylt eller bom.


Efter en stund stannade Susanne för hon kände att det tog slut på luft i framdäcket.

Eftersom det skulle ta en stund att fixa slangen körde jag tillbaka en bit för att ta kort på skyltarna som vi nyss passerade. Tydligen hade vi på något sätt kommit ut på vägen där de inte vill ha trafik, men hur skulle vi veta för där vi kom ifrån fanns det inga skyltar.

Jag körde tillbaka för att kolla hur det gick med framdäcket.




Det gick ganska snabbt att byta slang, men sen ville inte däcket krypa ut till fälgkanten.


Tillslut var punkteringen fixad så vi kunde fortsätta resan.




Detta var en häftig sträcka med ett tjockt lager nylagd makadam.

Vi körde till Flåsjödammen för att kolla läget.

Tyvärr får man inte köra på dammen, men man får kolla på utsikten.


Egentligen skulle vi fortsätta på grusvägarna men enligt väderprognosen skulle det bli mycket regn. Därför körde vi 17,6 km asfalterad väg, vilket just då kändes väldigt långt.

Efter den väldigt enformiga körningen på asfalt var vi snart ute på gruset igen.

Vi mötte en lastbil som körde riktigt fort på den smala grusvägen och som tur var hann jag styra undan.

När vi var på väg till Flatruet körde vi på resans halaste väg.

Vägen var så hal att det räckte med att släppa gasen för att bakhjulet skulle sladda.

Trots att jag hade nästan nya Motoz Tractionator Desert H/T saknade jag Maxxis Maxxcross IT som har bättre fäste när det är sånt här slirigt underlag.

Tillslut kom vi ut på en större grusväg som inte alls var lika hal.


Vi kom upp till Flatruet där jag har varit många gånger, men aldrig i så här dåligt väder.


Vi fortsatte ner till Systembolaget och OKQ8 i Funäsdalen.

Sen körde vi till Strandgården i Fjällnäs.

Vi fick låna en trädgårdsslang så vi kunde spola av den värsta smutsen från motorcyklar, väskor och kläder.




När vi hade duschat och bytt om gick vi till matsalen där de serverade Högrevs Chili Buffé till middag.

Tyvärr ingen bild på Chili buffén, men en bild på några chips blev det i alla fall.

En bild på efterrätten blev det också.

Efter middagen var det bara att sova en stund och hoppas att kläder, stövlar och handskar skulle vara torra till i morgon.


Tryck på pilen för att fortsätta till dag 5.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.