Hallå alla som gillar grus. 🙂
På tisdag hade jag tänkt att vi ska köra 74 km. från Q-Star i Järbo till OKQ8 i Forsbacka
Start 18:00 som vanligt. Nabbdäck rekommenderas!
Välkomna 🙂
Sen undrar jag om vi ska testa körning enligt rotationssystemet? Men då måste jag fixa en gul väst.
Jag hittade följande beskrivning på nätet.
”Ni som kört en del grusväg i grupp vet säkert att det kan bli ganska långa stopp ibland och dåligt flyt när snabbare förare skall vänta in de övriga i korsningar. För att få bättre flyt och kunna utnyttja tiden till mc-körning istället för väntan så kör vi med rotationssystemet.
Det fungerar så här:
Gruppen har en gruppledare och en siste man (kökarlen) som känns igen på likadana fluorescerande västar.
När gruppledaren kommer till en vägkorsning där osäkerhet om vägval kan råda ger han tecken åt tvåan i gruppen som åker åt sidan och stannar i körriktningen. Gruppledaren bara fortsätter att köra. Allt eftersom övriga passerar tvåan visar han åt vilket håll övriga skall svänga och när kökarlen närmar sig åker tvåan iväg. Kökarlen åker alltid sist.
När nästa korsning kommer så markerar gruppledaren åt den nya tvåan att vänta in kökarlen, osv.
På det här sättet så blir tempot och flytet mycket bättre eftersom endast en person behöver stanna vid korsningar, övriga bara kör på. Gruppdeltagarna får dessutom hela tiden växla position i gruppen. Gruppledaren stannar då och då för pauser, men detta görs när man behöver vila och samla ihop gruppen (eller kanske titta på utsikten och fota).
Kökarlen kan bytas ut då och då så att inte en person behöver ha detta uppdrag hela tiden. Däremot är gruppledaren i vårt fall hela tiden densamme (dvs. jag).
Det kanske låter krångligt om ni inte testat förut, men jag lovar – det funkar ”gôrbra” när man väl kört ett par mil och vant sig vid systemet.”
/Anders J.