Jag lämnade tillbaka Garmin Zumo 590 LM GPS’en som jag köpte på MC-mässan eftersom den inte kunde visa riktiga waypointsymboler och köpte en ny Garmin Montana 610 istället, men sen började strulet. ……. 🙁
I torsdags packade jag upp den nya GPS’en och skulle ladda in City Navigator Europe NT kartor med ”lifetime uppdatering” i datorn och GPS’en från den medföljande CD-ROM-skivan. Men i helvete heller, datorn sa att produktnyckeln, som står med FETA bokstäver i CD-ROM-fodralet, är felaktig!! Så på fredag förmiddag ringde jag Garmins kundsupport, men de kunde inte begripa vad som var fel med den ouppackade spritt nya CD-ROM-skivan. Så för att lösa det hela aktiverade de kartor som jag kunde ladda ner från deras hemsida istället.
Men det visade sig att det inte var så lätt när Garmins program inte funkar med webbläsaren Chrome ….
(Senare visade det sig att det inte funkar med Windows Edge, Firefox eller Internet Explorer heller)
Så jag öppnade webbläsaren som Garmin rekommenderade, Internet Explorer 11, men även där var det tji.
Någon rekommenderade att man behöver Garmin Communicator Plugin, så den installerade jag.
Hoppas att det funkar nu.
Äntligen hämtning.
Beräknad kvarvarande tid mindre än en minut?? 3460 MB på under en minut, är det verkligen möjligt?
Efter många timmar kom texten Bad Gateway fram, så då var det bara att starta om …. IGEN! 🙁
Klar? Inte kan väl hämtningen vara klar redan? Det var den inte heller, nerladdningen avbröts efter endast 458 MB. 🙁
Jag har även testat med webbläsarna Firefox och Windows Edge men de funkade inte heller. Supporten tyckte i alla fall att jag skulle testa med en annan dator som inte har Windows 10, så jag startade en gammal laptop med Windows Vista och Explorer 9. OK, nerladdningen startade, men den avbröts hela tiden pga. det ena felet efter det andra. Bland annat blev jag utkastad och tvingades logga in igen.
Det kanske är problem med Wi-Fi anslutningen tänkte jag och anslöt datorn direkt till routern med en nätverkskabel. Sen stod den ock tuggade hela natten till söndag morgon ….. men ICKE. Inte ett skit hade laddats ner. Det stod bara Bad Gateway på dataskärmen 🙁
Snabbare Internet istället för Sandnets halvsega 8 Mbit/s ADSL-anslutning kanske är lösningen tänkte jag och anslöt datorn via mobiltelefonens 4G. 25 Mbit/s borde väl vara skillnad tänkte jag och den stod och tuggade några timmar till det blev Bad Gateway igen, så jag startade om, men nu verkar det bara som att jag har förbrukat 8 GB nerladdning till ingen jävla nytta alls. 🙁
Nu är det så här att jag har haft olika Garmin GPS’er sedan år 2005, så jag vill påstå att jag har större erfarenhet än de flesta av Garmins kunder. Undrar hur fan de har tänkt att en vanlig konsument ska lyckas när det skiter sig för mig trots att jag har 4 olika datorer med en hel hög olika webbläsare?
– Ring supporten på 077-4452020, tycker Garmin.
– Ja men när ska jag hinna jobba då, när supporten bara är öppen på vardagar mellan 09:00 och 17:00?
Edit:
Vad är nu detta? ”error parsing resul” Vart kommer allt skit ifrån?
Det kommer nåt nytt jäkla skit hela tiden! 🙁
Uppdatering 2016-03-21
David på Garmins support hittade en bakväg och hjälpte mig via telefonen att installera kartorna i datorn och GPS’en. 🙂
Så nu är han värd jordgubbar och glass. 🙂
Nu när själva grundkartan är installerad kör jag en uppdatering, för jag har ju köpt livstids uppdatering. 🙂
Efter allt strul lyckades jag tillslut att få in kartan och alla waypoints.
Om ni undrar vad färgerna betyder:
- Gröna symboler betyder att det går att köra där.
- Orange betyder att det är lite svårt så man bör vara två personer.
- Röd betyder att det inte är körbart eller att någon inte vill att man kör där, så välj en annan väg.
- Svart betyder dead end – typ en vändplan.
- Vit betyder att jag inte har varit där så det är okänt än så länge.
Hehe – du får ursäkta mig, men tack för ett gott asgarv!
Förstår din frustration, hur jävla svårt ska det behöva bli när det mesta idag (i vårt högteknologiska samhälle) ska funka ”out of the box”. Just denna ’lilla’ manöver med att ’bara’ ladda hem kartor torde väl ändå vara en rättså simpel/basic-action med tanke på: ”Undrar hur fan de har tänkt att en vanlig konsument ska lyckas när det skiter sig för mig trots att jag har 4 olika datorer med en hel hög olika webbläsare?”.
Godspeed – Mange