Den 3-11 juli körde vi ett riktigt häftigt äventyr på dammiga grusvägar, mjuka vattensjuka grusvägar, gräsbevuxna vägar, spåriga vägar, vägar med tjockt lager makadam, sandiga stigar, bortglömda igenväxta vägar och hala blöta träbroar. Vi tog oss även över Göransåsbäcken på snorhala stenar eftersom bron var borta. Vi körde helt enkelt alla varianter utom vajervägar och motorvägar.
Under resans gång tog jag närmare 2000 bilder, sen fick jag in närmare 2500 bilder från 4 deltagare. Tyvärr saknade många av bilderna korrekt datum och tid vilket är en förutsättning för att få in dem på rätt ställe i resereportaget.
Men att ändra datum och tid är skapligt enkelt med programmet Exif Date Changer bara man hittar information om hur mycket man ska ändra. Det gäller alltså att hitta en bild där man vet exakt tid så ändras de andra i samma mapp på samma sätt.
Jag hade t.ex. massor av bilder som hade datumet 20160101 så till juli 2021 var jag tvungen att lägga på strax över 2000 dagar + ett antal timmar och minuter. Sagt och gjort, men då upptäckte jag att jag hade gjort bort mig, för bilderna kom säkert från olika SD-kort så att många dagar hade samma fel. Det slutade med att jag fick sortera bilderna visuellt och flytta bilder med vissa moln på himlen till en mapp och de regniga bilderna till en annan mapp osv. Så det var ett väldigt tidsödande arbete med att få rätt tidsuppgifter på bilderna, säkert 3-4 hela arbetsdagar med bara en sån sak.
För att sen redigera och döpa om bilderna till datum-tid, samt om det inte är mina bilder även fotografens namn, har jag använt programmet PhotoScape.
En deltagare hade dessutom mystiska filnamn på bilderna som 15AB13E9-8654-4D28-9188-419B29116253 vilket ställde till det en del. Jag har säkert lagt ner totalt 10 långa dagar för att göra det här resereportaget, vilket är ungefär lika lång tid som det tog att köra själva resan.
Men sen är det inte “bara” att välja bilder heller, för när jag går igenom bilderna har jag även GPS-loggarna öppna i Mapsource och Basecamp, så att jag kan markera var bommar finns och om de är lätta att passera, kan passeras med hjälp av polare eller helt enkelt omöjliga. Sen markerar jag en del nya broar eller om de är rasade och inte finns längre. Jag sparar spår efter nya vägar samt waypoints där det finns bra fikaplatser eller ställen med fin utsikt etc. Informationen från GPS’en och bilderna använder jag sen för att planera nya resor så att de hela tiden blir bättre.
Så äntligen efter många veckors arbete är reportaget klart. Efter urval och redigering återstår 579 bilder som jag har lagt upp på en indexsida, 9 sidor med en dag per sida samt en sida med de bästa. Eller bästa och bästa, det är i alla fall 16 bilder från resan
Klicka på bilden nedan för att komma till indexsidan.
Några kommentarer från nöjda deltagare:
Tack för en riktigt bra resa Magnus. Suveränt arbete med alla vägar du hittat.
//Jan-Åke Rosenqvist
Det var fina vägar! Bra arrangemang!
//Lasse Petersson
Hemma efter en kanonvecka, 231 mil.
//Peter Engström
Tack Magnus för ett bra arrangemang och tack ALLA ni andra som gjort denna vecka till ett trevligt minne …….
//Gluggen