I mitten av april bytte jag, eller snarare Kalevi, ekrar och nipplar till bakhjulet på min KTM 690 Enduro R. Så igår var det dags att göra en koll och eventuellt efterjustering av ekrarna. Men när Kalevi satte igång trodde han först att det var gängpaj i en nippel, men det visade sig att en ekerskalle hade gått av.
Som tur är hade jag original ekrar kvar, så Kalevi monterade en sådan.
Lite senare på kvällen skickade jag ett mail till Wheels & Parts.
Hej.
Jag köpte ekrar och nipplar till 690’in av dig, men en skalle har gått av.
Det är en av ekarna på drevsidan, så det måste vara en av de långa. Ekern utan skalle är i alla fall 218 mm lång.
Nu blir jag lite orolig, för hur är de andra ekarna?
Mvh
Magnus
Redan i förmiddags fick jag svar:
Hej!
Det är inget ovanligt att skallen går av på original ekrar men det är väldigt ovanligt att skallen på våra ekrar går av men det har hänt.
De ekrar du har köpt är tillverkade med de gamla verktygen och har en ”vanlig” kant mellan skalle och eker och det är så i princip alla ekrar ser ut från alla tillverkare men det är den svagaste delen på ekern.
Med de nya verktygen som vi gjorde i somras så har vi lagt till en radie under skallen som gör delen mellan skalle och eker starkare så all produktion som vi gör nu blir med den nya skallen.
Detta är som sagt inget problem men vi vill vara bäst så därför gör vi detta, det är ingen annan som har en sådan radie som vi har nu.
Jag skickar 2 ekrar till dig med brev idag.
Med Vänlig Hälsning
Tobbe
Att Tobbe skickar 2 ekrar till mig med brev tycker jag är grymt bra service. Därför kan jag verkligen rekommendera Wheels & Parts. 🙂