SVT’s väderprognos lovade fint väder så jag passade på att köra lite rekognosering inför säsong 19 med tisdagskörningar.

Jag började med att köra 790’in till Monas mack, men det var stängt, så jag körde vidare till min verkstad och rullade ut 690’in istället.

Den här vägen har jag säkert kört förbi 100 gånger utan att svänga in, men nu måste den testas.

Härliga vyer.

En av anledningarna till att jag aldrig har kört den här vägen är att jag inte trodde att man kunde passera järnvägen. Den andra anledningen är att vägen nästan går rakt igenom gården.

En av anledningarna till att jag körde rekognoseringen idag är att jag ville se om snön och isen har tinat bort, men på några ställen var det is och snö kvar på vägen.


På några ställen var det riktigt mjukt.

Det var även väldigt spårigt på många ställen.

Jag har inga problem med att köra i spår längre, men för er som inte vet kan jag berätta att när du kör i spår är motstyrningen din fiende!

Varför motstyrningen är din fiende ska jag försöka förklara.

  • Om du kör i ett spår och känner höger kant, vill du komma bort från kanten genom att få hojen att svänga åt vänster. Den naturliga reaktionen är då att motstyra åt höger, vilket resulterar i att framhjulet kanar ännu mera mot kanten och du riskerar att köra omkull.
  • Så vid körning i spår får man absolut inte använda styret för att styra motorcykeln.
    Det bästa är att stå upp, för då är det bara att trycka till på vänster fotpinne eller att snabbt flytta kroppen åt höger för då styr hojen åt vänster.


Jag gasade vidare på mindre vägar.

Jag körde genom Mombyåsens vindkraftområde.

Det knepiga är att samtliga vindkraftverk i Jädraås vindkraftpark stod stilla.

Jag fortsatte på en mindre väg, men där var det ett träd över vägen.

Jag tog fram sågkedjan.

Allt som behövdes var 12-15 drag med sågkedjan.

Fixat. 🙂

Jag körde över Sörjasbäcken.

Här brukar det vara mjukt även mitt i sommaren.

Jag har aldrig sett någon bom över Sörjavägen tidigare, men nu fanns det en bom som dessutom var stängd. Men den var lätt att passera.

Anledningen till att bommen var stängd är för att den mjuka vägen riskerar att bli sönderkörd.

Men efter en KTM 690 Enduro R blir det inga djupa spår.

Den här ”vägen” tipsade Kurre om för nåt år sedan men jag hittade den först idag, så nu får den namnet Kurres väg i min samling. 🙂

Troligen har jag aldrig hittat den för när det blir grönt på åkrarna syns den säkert inte.

Ett av livets vägskäl, men idag tog jag vänster.

En härlig väg.

Men eftersom jag körde själv vände jag här.

Tillbaka igen.

Jag hittade en liten genväg som gör att man slipper 160 meter asfalterad väg.

Jag hittade fler körbara stigar.

Tydligen är det skoterled här.


Enkelriktat eller förbjuden infart? Men det gick bra att köra till höger om ladan för där fanns det ingen skylt.

Härligt sandiga stigar.


Här var det några mindre träd över vägen.

2 minuter senare var det fritt fram.

Härligt.

Här körde jag inte!

Men här körde jag och det gick bra.

Sandiga vägar är bäst för där är det aldrig mjukt.

Tjock sand kan dock vara lite mjuk, men det var bara att gasa.

Jag körde på bron över Borrsjöån.

Fina vyer från bron.


Dags att fortsätta.

Sen fortsatte jag hemåt på Åtterstavägen.

När jag kom hem hade jag 148 bilder från dagens lilla rekognosering. Efter att jag hade valt de bästa och redigerat dem kunde jag publicera bilderna här ovan.

Det som är kvar att göra är att klippa ut intressanta spår från dagens aktiva logg och spara dessa med lämpliga namn. Dessa spår kan jag sedan infoga i rutter till någon tisdagsrunda eller resa etc.  Att arbeta med detta i Mapsource och BaseCamp har jag inget problem med för det har jag hållit på med i 20 år. Det jag däremot har stora problem med är att Garmin på fullt allvar tycker att jag ska göra allt detta i den lilla Tread-appen i mobilen istället för att använda datorn med minst en 17″ skärm. Mobilen har inte lika snabb processor och lika stort arbetsminne som datorn, så därför hänger sig Tread-appen hela tiden. 🙁 Det är alltså för mig totalt omöjligt att arbeta med spår och ruttplanering i mobilen.


Edit 20250414

Nu är jag klar med arbetet med gårdagens GPS-logg och resultatet blev 14 nya spår med den totala längden 5,2 km. Inte så mycket kanske, men min totala samling uppgår just nu till 2092 spår av vägar som inte finns på vanliga kartor.

  • Inläggskategori:MC-körning