Jag tog ut hojen för att köra lite rekognosering och testa den nya GPS’en.
Garmins fäste litar jag inte på, för GPS’en lossnar om man trycker ner låsningen endast 1,6 mm.
Så jag har köpt ett GPS-lås från MotoPumps.
Det är bara en skruv som man sätter dit så att det inte går att trycka ner spärren.
Jag körde en bit men GPS’en tjatade om att strömförsörjningen hade brutits, så jag körde hem igen för att kolla vad som var fel.
Men vadå brutits, på symbolen längst upp till höger syns det att den laddas. Jag hämtade multimetern och kollade att det fanns 12,8 volt på stiftet som ska skicka ström till GPS’en. Jag startade motorn och då blev det 14,25 volt, men när jag stängde av motorn blev det ett helt normalt spänningsfall ner till 12,8 volt och då tyckte GPS’en att strömförsörjningen hade brutits.
Jag drog i alla fall iväg söderut.
Här är den första lilla nya ”vägen” som jag hittade.
Vägar nummer 2 och 3.
Jag gasade vidare på mindre vägar.
När jag kom till den 5:e vägen blev jag lite osäker om det skulle vara för blött.
Men ingen minns en fegis tänkte jag och fortsatte.
Det var faktiskt inte alls så blött och mjukt som jag trodde.
Den lilla vägen fortsatte ut över åkern.
Den här lilla stigen har jag kört tidigare.
Här har jag också kört tidigare.
Men detta var den 6:e och 7:e vägen jag hittade idag.
Här har jag också kört tidigare, men nu var det ett stort träd som hade ramlat över vägen.
Jag hade kedjesågen med mig, men jag orkade inte såga så jag vände.
Jag fortsatte förbi en bom där det är tjock sand på sidorna.
Härliga vägar.
Här är den nionde vägen som jag hittade idag.
Vägen har tydligen ett namn, men jag kunde inte tyda vad det står.
När jag hade sett att det gick att köra vidare vände jag och körde tillbaka på den nionde vägen.
Här var det härlig tjock makadam.
Detta är den tionde vägen som jag hittade idag.
Den här stigen såg jag lite svagt när vi körde förbi den 20 augusti 2024.
Helt klart körbar.
Min waypoint var dock inte exakt rätt, men jag hittade i alla fall stigen.
Jag vände och körde tillbaka för att kolla en annan väg som jag såg nyss.
Den här vägen måste testas.
Datta var dagens 14:e fynd. 🙂
Som ni ser finns inte vägen på kartan.
Detta var dagens 16:e fynd.
Dagens 18:e fynd. 🙂
Klockan började dra iväg så jag försökte göra en rutt hem, men GPS’en fastnade på 80%.
Efter 4-5 minuter hade den fortfarande inte lyckats beräkna rutten hem, men då kom jag att tänka på att Peter hade nämnt att egna kartor kan ställa till problem. Så efter att jag hade inaktiverat Kartmannens kartor funkade GPS’en.
Men tjatet om att strömförsörjningen hade brutits fortsatte. I det här läget måste man trycka på Avbryt ganska snabbt för att inte GPS’en ska stängas av och det gjorde jag säkert 50 gånger idag.
Jag ville köra grusvägen till Bovik och då kom jag utanför den planerade rutten.
Behöver du hjälp? Ja, men jag tvivlar på att någon från Garmin kommer ut i skogen och fixar felet.
Jag fortsatte mot Bovik.
Bovik ligger fint vid Storsjön.
Jag körde ut på 272:an vid Kallhålet.
Sen körde jag en liten genväg.
Härliga vägar eller snarare stigar.
Jag kom fram till Hedåsbadet, men det fanns inga badjävlar på stranden så jag fortsatte rakt fram.
Det var lite lurigt att köra i den lösa sanden med en hand på gashandtaget och ett finger på Avbryt-knappen på GPS’en, men det gick bra.
Detta är den 19:e lilla ”vägen” som jag hittade.
När jag kom hem tog jag några bilder på LED-strålkastaren som jag fick av Prins Dirty Parts.
Lyktan passar inte exakt i plasten som är till 690’in. Men det går nog att fixa, eller så byter jag till original igen.
Jag kom på att jag hade aktiverat varningen för strömavbrott.
Nu avaktiverade jag varningen som man får när strömförsörjningen bryts. Men jag måste kolla med Garmin inom vilket område strömmen ska hålla sig för att den inte ska varna. 14,25 volt när motorn är igång och 12,8 volt när motorn är avstängd är helt normalt. Men som den är nu bröts laddningen när jag tände helljuset, så den verkar varna så fort spänningen ändras 0,5 volt och det kan inte vara rätt. Det kan ju även vara något fel på enheten, för GPS-loggen brukar vara en dag per spår, men nu var det 8 spår.
I alla fall så kommer vi säkert att köra några av de 19 spåren i sommarens tisdagsrundor. Jag vet redan nu att vi kommer att köra några av spåren på söndagen när vi kör 77 mil grus.