67 mil grus 2024


67 mil grus 2024 – intro och indexsida.
Länkar till 4 sidor med 257 bilder finns längst ner på den här sidan.


Som alla vet gillar jag MC-körning och alla årstider har sin tjusning. Den största fördelen med att köra på våren är att det inte har blivit så mycket grönt på träden, vilket gör att sikten är mycket bättre.

Så till våren 2020 arrangerade jag resan 69 mil grus, som blev så lyckad att jag planerade en liknande resa till våren 2021. Det var dock inte en repris utan det blev en hel del ändringar, så mycket ändringar att den fick namnet 70 mil grus. Efter den resan fortsatte att jag att planera och efter en hel del jobb kunde jag bjuda in till 68 mil grus, som vi körde våren 2022.

Planeringen fortsatte och till våren 2023 kunde jag bjuda in till resan 78 mil grus. Men trots att det var ganska många ändringar i rutterna var det bara 9 personer som ville hänga med och efter vintern var det 3 personer som hoppade av. Att det var svårt att få deltagare berodde säkert inte på arrangemanget som sådant utan det berodde nog mest på de kärva tiderna. En deltagare skrev följande i ett SMS: Jag kan tyvärr inte vara med p.g.a. brutala elräkningar. 🙁 Så ett tag var det faktiskt gränsfall att jag skulle ställa in resan, men jag genomförde den som planerat och alla 6 deltagare var grymt nöjda. 🙂

Till 2024 hade i stort sett alla boenden aviserat ökade kostnader för mat och övernattningar. Men jag vill helst inte öka priserna, så jag letade efter bra boende med bra frukost och bra middag till ett hyfsat pris. Men det är verkligen inte lätt, för det är ju inte bara boende och mat som ska vara bra, utan det ska vara intressanta vägar både dit och därifrån också.

Efter flera veckors planerande bokade jag in den första natten i Forsbacka Wärdshus och sen 2 nätter i Rankhyttans Herrgård. Jag planerade en 25-milarunda på lördagen för att sen återkomma till Rankhyttans Herrgård för ytterligare en natt. En fördel med det är att vi kunde köra lördagens runda utan packning.

Angående ruttplaneringen så vill jag inte fuska med att sno färdiga rutter från TET och TuR Norden etc. Så jag har zoomat in satellitbilder från Google Earth och ritat spår där det ser ut att finnas skogsvägar. Men när vi väl kör resan är det inte alltid säkert att det går att köra där jag har tänkt. Samtidigt blir det lite mer av ett äventyr att köra på helt okända vägar och det är väl en äventyrsresa ni vill ha, eller hur? 🙂

Många av vägarna hade jag inte ens kört själv och jag hade planerat in många ställen som inte ens fanns på vanliga kartor, så det blev verkligen en ny resa. Men precis som vanligt förekom det spåriga, blöta, hala, gräsbevuxna och igenväxta vägar samt en hel del tjock makadam. Som vanligt blir det aldrig exakt som planerat och det var några ställen där vi var tvungna att köra andra vägar eftersom det var helt omöjligt att komma förbi bommarna.

Efter att vi hade kört resan kunde jag i alla fall bekräfta att 13 nya ställen är körbara och de har jag nu lagt till i min samling på över 1800 spår av vägar som inte finns på vanliga kartor. Alla dessa spår innebär även att det förekommer allt fler mindre vägar i mina resor och eftersom det tar längre tid att köra på mindre vägar måste sträckorna bli kortare. Så därför är det tveksamt om det blir någon 100 mil grus igen, i alla fall inte på 3 dagar. Men själva restiden kommer dock att vara ungefär densamma.

Under resans gång tog jag strax över 800 bilder, sen har jag fått några bilder av Jonas och Martin. Alla bilder har jag dessutom döpt om till datum, tid samt fotografens namn, så att inte jag snor äran av en fin bild. 🙂 Att bilderna är omdöpta till datum och tid gör det även möjligt för mig att med hjälp av GPS-loggarna hitta exakt ställe där bilden togs.

Efter några veckors jobb med urval och redigering har jag publicerat 257 bilder på 4 olika sidor. Dels den här indexsidan, en sida med några utvalda bilder typ “the best of” samt 3 sidor med bilder från en dag per sida.


Torsdag den 23 maj.

Innan jag skulle köra till Forsbacka kollade jag SVT’s väderprognos och det såg ut att bli en fin dag.

Enligt väderprognosen skulle det bli fint väder även på kvällen.

Jag rullade ut 690’in ur garaget och satt fast en Mosko Moto Scout 30L drybag som jag hade packat med allt jag behövde för en 3-dagars resa.


Jag vill helst inte köra på E16 så jag körde på mindre vägar.

En ganska ny väg intill järnvägen.


Här var det tidigare lite krångligt att ta sig över järnvägen, men nu finns det liten tunnel.

Jag körde för att kolla om det hade blivit några nya grusvägar efter att de hade grävt ner rör för att koppla ihop Gävle och Sandvikens fjärrvärmeanläggningar.

Detta är dock ingen ny väg för här gick det en väg tidigare.

Jag hittade några nya sträckor.



Men här var det stopp för annat än enduro motorcyklar.

Förhoppningsvis fyller de på med något bärlager i framtiden.

Jag körde ut till Laduholmen för att kolla läget.

Jag fortsatte mot Forsbacka Wärdshus.


När jag kom fram till Forsbacka Wärdshus var det redan några grusbusar där.

De flesta körde MC till Forsbacka Wärdshus men några transporterade motorcyklarna dit.
Vid 19-tiden serverade Johan den vällagade och goda middagen.

Efter middagen var det bara att sova en stund och drömma om rivspåren som vi skulle göra i gruset.


Klicka på nån av pilarna för att se och läsa mer om 67 mil grus:


Några utvalda bilder, eller “the best of 67 mil grus 2024”


Dag 1 – fredag den 24 maj.
Forsbacka Wärdshus – Rankhyttans Herrgård.


Dag 2 – lördag den 25 maj.
Rankhyttans Herrgård – Rankhyttans Herrgård.


Dag 3 – söndag den 26 maj.
Rankhyttans Herrgård – Forsbacka Wärdshus.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.