Den 12-15 juni 2025 kör vi 82 mil grus som är en helt ny resa. Men precis som vanligt kommer vi att köra på kända och okända grusvägar, där en av höjdpunkterna är ett besök i Spökskogen.
Bakgrund.
När jag höll på att planera körningen till lördagen i resan 77 mil grus kom jag att tänka på Spökskogen. Men det skulle ta för lång tid att köra småvägar dit och tillbaka till Rankhyttans Herrgård på en dag. Men jag kunde inte släppa tankarna på Spökskogen och efter en hel del arbete med ruttplanering blev resultatet en helt ny resa.
Angående ruttplaneringen så vill jag inte fuska med att sno färdiga rutter från Stegra, TET och TuR Norden etc. Dessutom har jag sett att TET och TuR Norden inte har lika många småvägar med i spåren som jag har.
Så även till den här resan var det inte ”bara” att planera rutter. Jag har granskat mina GPS-loggar från tidigare resor, zoomat in satellitbilder från Google Earth och ritat spår där det ser ut att finnas skogsvägar. Ser ut att finnas betyder inte alltid att det finns någon körbar väg eller stig i verkligheten, så det kan bli några omvägar. Samtidigt blir det lite mer av ett äventyr att köra på okända vägar och det är väl en äventyrsresa ni vill ha, eller hur?
Planeringen av den här resan har redan tagit längre tid än att köra själva resan. Så det ni ser av mitt arbete med resor är nog ungefär lika mycket som man ser av ett isberg, dvs. ungefär en tiondel. Resten är arbete bakom kulisserna, som ingen ser. Men jag tycker att det är intressant och roligt så därför håller jag på med detta.
Just nu är planen:
- Torsdag 12 juni.
Körning till- och samling i Raggsocka Logi, Ockelbo.
- Fredag 13 juni.
Frukost i Raggsocka Logi.
Körning till Uvboet Vandrarhem. Version 6 = 281 km.
Middag i Uvboet Vandrarhem.
- Lördag 14 juni.
Frukost i Uvboet Vandrarhem.
Körning till Bergsgården Hotell. Version 9 = 282 km.
Middag i Bergsgården Hotell.
- Söndag 15 juni.
Frukost i Bergsgården Hotell.
Körning till Raggsocka Logi i Ockelbo. Version 11 = 255 km.
Den sammanlagda sträckan i version 6, 9 och 11 är just nu 819 km. Men jag brukar fortsätta att planera in i det sista, så det kommer säkert att bli fler versioner.
Kostnaden är totalt 5500 kronor.
Alternativt 5000 kronor för dig som bor i närheten och ansluter till förarmötet på fredag morgon.
De 2 alternativen finns i anmälningsformuläret längre ner.
Redan till 2024 hade i stort sett alla boenden aviserat ökade kostnader för mat och övernattningar, men jag ville helst inte öka priserna, så jag letade efter bra boende med bra frukost och bra middag till ett hyfsat pris. Men tyvärr så har i stort sett alla aviserat ytterligare ökade kostnader för 2025, så tyvärr tvingas även jag att höja priset och gå över den magiska gränsen 5000 kronor.
- I kostnaden ingår minst 82 mil guidning under 3 kördagar.
- 3 övernattningar inklusive sänglinne. Att sänglinne ingår betyder att vi INTE behöver släpa på handdukar, lakan och örngott.
- Enkelrum i Raggsocka Logi, men vill du dela rum med någon så går det att få ett dubbelrum utan extra kostnad.
- Frukostbuffé i Raggsocka Logi.
- Vi vill ha utrymme, därför max 2 personer per rum i Uvboet Vandrarhem och i Bergsgården Hotell.
Om någon vill ha eget rum så finns det ett begränsat antal som kan ordnas till en extra kostnad. - Middag och frukostbuffé i Uvboet Vandrarhem.
- Middag och frukostbuffé i Bergsgården Hotell.
I kostnaden ingår INTE lunch eller bränsle till den egna motorcykeln.
Lite mer om resan.
- Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
- Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
- Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar säkert bra, men ju grövre desto bättre.
- Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
- Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
- Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
- Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
- Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
- Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
Utrustning som du bör ha med:
Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.Sänglinne ingår i den här resan. 🙂- Någon frukt, smörgås eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
- Termos till kaffe, te eller varmvatten.
Eftersom det måste vara ett tankstopp mitt på dagen kommer vi även att passera nåt ställe där vi kan äta lunch, men om vi får förhinder så kan det hända att vi blir hungriga när vi är långt ute i skogen. Så därför är det bra om alla har tillgång till något ätbart.
Ett bra tips är en Lingongrova och tubost i valfri smak.
Bra att ha:
- Kamera, GPS samt laddare.
- Laddare med flera USB-anslutningar.
- Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
- Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
- Vatten, minst 2 liter per person.
Lite mer detaljer om själva resan:
På torsdag eftermiddag eller tidig kväll den 22 maj när ni är på väg till Raggsocka Logi i Ockelbo, där vi ska tillbringa första natten, är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på fredag morgon när själva resan startar.
Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare till Raggsocka Logi som du hittar till med koordinaterna N60.88496 E16.70855 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.
Det kan vara lite svårt att hitta exakt var man ska köra för Google och de flesta GPS’er har inte uppdaterat att Kvarnvägen är avstängd. Men lättast är att köra Vigatan, svänga in på Herrgårdsvägen och efter 55 meter svänger man in höger. Följer man sen den blå linjen som jag har ritat så kommer man till parkeringen framför receptionen.
Om ni har följt min vägbeskrivning kommer ni att se Raggsocka Logi så här när ni närmar er.
När vi har checkat in i rummen, fått av oss MC-kläderna och duschat av oss vägdammet kan vi slappa en stund. Men senast 18:45 måste vi börja gå till Atalanta Pızzerıa & Restaurang där vi kan äta något.
Efter middagen går vi tillbaka till våra rum i Raggsocka Logi och sover en stund.
Vid 7-tiden serveras frukostbuffén.
Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten. Efter förarmötet startar vi resan och kommer att passera många fina ställen.
Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus också. Därför är det bra alla tar med sig en termos för att fylla med kaffe på morgonen, alternativt varmvatten till choklad, te eller pulverkaffe.
Framåt kvällen kommer vi till vandrarhemmet Uvboet där vi ska äta middag i form av husmanskost.
På lördagen efter frukosten byter vi om och packar våra hojar sen drar vi iväg på fina vägar.
På kvällen kommer vi till Bergsgården Hotell.
På söndag förmiddag kommer vi till Spökskogen där vi stannar en liten stund för att ta bilder.
När vi har blivit tillräckligt skrämda i Spökskogen fortsätter vi norrut på fina vägar.
… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Eller jag kan inte berätta mera heller, för jag brukar fortsätta ruttplaneringen ända tills det bara är några dagar innan resan startar.
Så det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret. 🙂
Anmälan / betalning:
- Fyll i dina uppgifter i formuläret (som du hittar en länk till längre ner på den här sidan) och glöm inte att kryssa i godkännanden.
- När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1000 kronor ska betalas.
- När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar jag den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara Hojresor tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.
Avbokningsregler:
- Om du får ändrade planer kan du, om det är möjligt, byta till en annan resa.
- Avbokning innan slutbetalning av resan kan ske mot en administrationsavgift på 1000 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
- Om avbeställning sker mellan 30 och 14 dagar före avresa ska resenären betala 25% av resans pris.
- Om avbeställning sker mellan 14 och 10 dagar före avresa ska resenären betala 50% av resans pris.
- Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 9 personer är det risk att resan ställs in. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
- Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du måste, eller bör i alla fall, ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000
Anmälan:
När din anmälan har kommit in lägger jag till dig på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1000 kronor ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenordet till deltagarlistan.
Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.
Men om det strular med formuläret så att du bara ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.
Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spam-meddelanden i veckan.
Välkomna. 🙂
Om du måste flytta semestern eller får ändrade planer är jag är inte omöjlig.
Klicka på bilden för att läsa hur vi kan lösa det.