85 mil grus 2024 – dag 2


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över 85 mil grus 2024.


Lördagen den 8 juni

Vi vaknade efter en lugn natt i hotell Mysoxen och motorcyklarna stod kvar precis som vi lämnade dem i går kväll.

Egentligen dukade de upp frukostbuffén till klockan 08:00, men vi ville ha frukost vid 7-tiden. Jag gjorde en deal och vi gick halva vägen var, så vid 07:30 tiden kunde vi välja från frukostbuffén.



Efter frukosten packade vi ner våra saker och drog på oss MC-kläderna, sen var vi på gång.

Jag hade planerat småvägar till idag också.

En stabil men grymt hal bro.

Härliga vägar.

Det verkar inte vara mycket trafik på den här vägen.

Vi kom snart ut på en väg där det gick att hålla lite högre fart.

Men vi kom snart in på några mindre vägar.


Den här vägen påminner om den gamla Postvägen mellan Kautokeino och Alta som vi körde sommaren 2023.

En liten paus för att kolla läget och vattna buskarna.


Ett sånt här kedjeskydd måste jag köpa till 690’in för då är det lätt att se hur drevet ser ut.

Vi fortsatte på den fina vägen.

Som tur är körde vi åt rätt håll, för där vi kom ifrån fanns det ingen skylt.

Detta är tyvärr det negativa med att folk laddar ner spår från TET och TuR Norden etc. Det blir helt enkelt så mycket trafik att de boende tröttnar. Innan TET och TuR Norden fanns, var ju alla tvungna att göra sina egna rutter och då blev det mer utspritt på olika vägar. Själv har jag inte kört eller guidat deltagare på den här vägen sedan den 25 maj 2018, så de kan i alla fall inte skylla på mig om det är mycket trafik på den här vägen.

Vi körde vidare till Härjebron som snart har sett sina sista dagar.


När vi kom till macken i Lillhärdal hade vi bara kört 48 km sedan vi tankade i Sveg. Men för att bränslet skulle räcka ytterligare 206 km till Särna var vi tvungna att tanka.

Vi var snart ute i bushen igen.

Vi körde upp till vindkraftsområdet Åndberg.

Det är lite svårt att navigera i vindkraftområden, när det är många vägar som inte finns på kartan.




Här var det en olåst bom som vi öppnade.

Fin utsikt.

När de bygger nya stora vägar i vindkraftområden blir de gamla vägarna lite bortglömda, vilket jag tycker är bra.



Jag letade efter ett ställe intill en sjö eller liknande för att ta en paus, men jag hittade inget, så tillslut fick detta duga.


Efter pausen gasade vi vidare.


Vi stannade vid Hemsjön för att äta lunchpaketen som vi hade köpt i hotell Mysoxen.




Det blev hela 667 meter körning på helt nylagd asfalt.

Här är det fin utsikt.

En liten genväg som jag känner till.

Fina vyer vid Rotensugnet.

Vi körde bredvid sjön Mossi.


Tyvärr började framgaffeln läcka på en av motorcyklarna, men det fanns inte så mycket mer att göra än att fortsätta köra.

Vi körde genom Älvdalens skjutfält som alltid har så jämna och fina grusvägar.

Jag tog ett kort över axeln.

Sen körde vi en fin spårig väg.


En till liten genväg.

Vi kom till Nordomsjöns bro.

Fin utsikt över Österdalälven.

Bron är i lite dåligt skick och för att inte belasta den mer än nödvändigt körde vi över en motorcykel åt gången.







Efter att vi hade tankat på OKQ8 i Särna körde vi en bakväg till Särna Camping.


Alla fick bo i B&B rummen i huvudbyggnaden, medan jag och Stefan delade på en liten stuga.

Vi åt en god middag i restaurangen.

Sen var det bara att betala öl och mat. 🙂

Vi var trötta efter en tuff dag med strax över 25 mil på grusvägar och stigar, så det blev tidig natta. zzzzzzzzzzzzz


Tryck på pilen för att komma till dag 3.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.