Uppdatering 20230721
Fullbokat igen!
Som du kanske har läst började jag med att planera den åttonde varianten av 100 mil grus, som jag dessutom planerade åt andra hållet mot hur vi har kört 100 mil grus tidigare, sen ska vi övernatta på andra ställen …. osv.
Jag har fortsatt att planera och just nu är jag uppe i ruttversion 11 till fredagen, version 8 till lördagen och version 5 till söndagen. Med alla dessa ändringar blir det en helt ny resa, så därför har jag nu beslutat att resan byter namn till 99 mil grus.
Ni som har varit med i 100 mil grus tidigare kommer att hålla med mig, för det är verkligen en ny resa. Många av vägarna har jag inte ens kört själv och vi kommer att köra på minst 12 ställen som inte ens finns på vanliga kartor.
Det är fortfarande samma datum som jag hade planerat till 100 mil grus. Men eftersom det är så många ändringar blir det premiär för resan 99 mil grus den 3-6 augusti.
Är det trevligt då? Ja enligt några kommentarer från tidigare resor.
Jag har tittat igenom reportaget du gjort. Härliga bilder! 3 dagar och 100 mil på underbart roligt skiftande underlag. Mest minnesvärd och det tror jag de flesta håller med om, måste vara ”banvallen som försvann”. Underbart blött och jobbigt. Sådana inslag på dina resor får du lägga in som standard, en bonus, det stärker en. Nästa resa som jag deltar i hos dig tar jag med mina vadarbrallor!
För att sammanfatta resan … Svinroligt!
Vi hörs. // Stefan
Vilket bra reportage! Imponerande.
Vi tre värmlänningar tycker att det var en riktigt bra tur.
Kom hem med ett nöjt leende på läpparna.
Mvh Fredrik
Värmlands grusvägar – världsklass! Magnus har gjort det igen!
// BertilTack så mycket för en trevlig tur!
Tack, det var en mycket trevlig resa!
Tack! Hade jättekul
Mycket trevligt detta gör vi om, Tack!!
Bra upplägg, fina vägar och trevligt gäng.
En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:
Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!
Många bra betyg, eller hur?
Om ni vill läsa mera om de tidigare 3-dagars resorna så hittar ni länkar via indexsidan xxx-mil grus.
Kostnader ….
Jag vet att många (inklusive mig) har det kämpigt med dyra elräkningar, så jag har verkligen försökt att hålla ner kostnaden. Trots att jag har uppgraderat boendet mot tidigare år så höjer jag inte priset utan det blir samma som förra året, dvs. 5000 kronor. Alternativt 4500 kronor för dig som bor i närheten och ansluter till förarmötet på fredag morgon.
De 2 alternativen finns i anmälningsformuläret längre ner.
- 3 övernattningar inklusive sänglinne. Att sänglinne ingår betyder att vi INTE behöver släpa på handdukar, lakan och örngott.
- I kostnaden ingår närmare 100 mil guidning under 3 kördagar.
- Övernattning i B&B eget rum med frukostbuffé i Raggsocka Logi, Ockelbo.
- Övernattning och frukostbuffé i Ekshärad Logi och Vandrarhem.
- Övernattning och frukostbuffé i Hotell Skinnargården i Malung.
Ruttbeskrivning (inte de närmsta vägarna dock)
Vid alla tidigare 100 mil grus har vi kört till Malung först och vidare till Värnäs camping bara därför att det har varit lättare för deltagare att vika av hemåt på söndagen. Men de sista åren har alla hängt med hela varvet runt så jag började fundera på att lägga rutten åt andra hållet. Men att planera nya rutter är verkligen inte ”bara” att vända på gamla rutter för då stämmer det inte med avstånd mellan mackarna osv. Vi kommer även att köra på en hel del vägar och större stigar som inte ens finns på några kartor. Jag har sett vägarna på Google earth, sen har jag ritat spåren, som jag sedan har överfört till Mapsource och BaseCamp. Ett oerhört jobb som har tagit flera veckor eller månader att fixa. Om sen vägarna finns i verkligheten återstår att se.
Så just nu är planen.
- Fredag den 4 augusti. Ockelbo – Ekshärad. 339 km.
- Lördag den 5 augusti. Ekshärad – Höjes – Malung. 307 km
- Söndag 6 augusti. Malung – Ockelbo. 344 km.
Räkna med en hel del skogsbilvägar med gräs i mitten, så jag rekommenderar grova nabbdäck, men det är inget krav.
Lite om resan ….
- Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
- Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
- Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar också bra. Men har man inte nabbdäck gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa en gräsbevuxen mittsträng etc. men det vet ni säkert redan.
- Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
- Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
- Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
- Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
- Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
- Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
Utrustning som du måste ha med:
- Någon frukt, smörgås eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
Jag har planerat in tankstopp (inom 20 mil) varje dag och då kan vi passa på att äta lunch, men om vi får förhinder så kan det hända att vi blir hungriga när vi är långt ute i skogen. Så därför är det bra om alla har tillgång till något ätbart.
Ett bra tips är en Lingongrova och tubost i valfri smak.
Bra att ha:
- Kamera och GPS samt laddare.
- Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
- Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
- Vatten, minst 2 liter per person.
- Termos som du kan fylla med kaffe eller hett vatten på morgonen, så att du snabbt kan fixa te, choklad eller nescafé vid en kort fikapaus.
Lite mer detaljer om själva resan:
På torsdag eftermiddag eller tidig kväll den 3 augusti när ni är på väg till Raggsocka Logi i Ockelbo, där vi ska tillbringa första natten, är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på fredag morgon när själva resan startar.
Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare till Raggsocka Logi som du hittar till med koordinaterna N60.88496 E16.70855 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.
Det kan vara lite svårt att hitta exakt var man ska köra för Google och de flesta GPS’er har inte uppdaterat att Kvarnvägen är avstängd. Men lättast är att köra Vigatan, svänga in på Herrgårdsvägen och efter 55 meter svänger man in höger. Följer man sen den blå linjen som jag har ritat så kommer man till parkeringen framför receptionen.
När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men strax före 19-tiden går vi till Atalanta Pızzerıa & Restaurang eller en lite längre promenad bredvid Bysjön till restaurang Sjöbacken och äter något som vi kan skölja ner med öl.
Efter middagen går vi tillbaka till våra rum i Raggsocka Logi, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset 🙂
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Fredag 4 augusti. Efter skönhetssömnen går vi en trappa upp för att äta frukost eller så serveras frukosten i Wij Trädgårdskök. (Jag får besked om detta senare)
Efter att vi har gått igenom cornermanprincipen mm. gasar vi iväg västerut på de fina vägarna.
Jag har faktiskt gjort så många varianter av rutter att jag nu är uppe i version 11 till fredagen. Hittade en bild på Google Earth hur det kan se ut.
Efter 116 km körning kommer vi till Gustafs och då är vi säkert hungriga.
Efter ytterligare 9 mils körning kommer vi till Lindesnäs Herrgård där vi stannar för att äta glass eftersom de har Västerdalarnas största glassbar.
Vi kommer nog att köra en runda inne i berget också.
På kvällen anländer vi till Ekshärad Logi och Vandrarhem, där våra sängar är bäddade.
Efter att vi har duschat och fått av oss MC-kläderna kan vi gå till Pub & Restaurang Ayasofya och äta något.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Lördag 5 augusti. Efter skönhetssömnen serveras frukostbuffén i Ekshärad Logi och Vandrarhem.
Även till lördagen har jag gjort om en hel del. I november 2017 var jag ute och rekognoserade till 100 mil grus 2018, men den här bron ansåg jag vara för dålig, så den sträckan har vi aldrig kört. Men nu har jag hört att bron är fixad så nu är den med i version 14 till lördagen.
Eftersom vi kan passera bron har jag fortsatt att planera rutter på de mindre vägarna.
Varför köra på asfalterade vägar när det finns så här fina vägar?
Men ibland är det svårt att avgöra om vägarna är körbara eller inte, som t.ex. den här vägen. Google Earth har tagit bilden i augusti 2011 och enligt dem är det en gångstig, men på Eniros flygfoto ser den bättre ut. Så vi får helt enkelt avgöra när vi kommer dit.
Nån gång mitt på dan har jag planerat att vi ska käka lunch i Höjes Camping. Om jag ringer och bokar före så fixar säkert Saga nån bra mat.
Jag har planerat in att vi ska köra den fina ”vägen” ut på halvön i Tossjön.
På kvällen kommer vi till Malung där vi checkar in Hotell Skinnargården.
Om restaurangen i Hotell Skinnargården är öppen kan vi käka middag där, eller så går vi till Sandbäcks och äter plankstek.
… sen är det nog bara att sova … zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Söndag den 6 augusti, börjar vi med frukostbuffé i Hotell Skinnargården.
Efter frukosten packar vi ner våra prylar, byter om och ger oss iväg på de fina vägarna.
Efter lunchen kanske några droppar av och kör hemåt men vi som håller ut till slutet kan räkna med fina vägar hela dagen.
Anmälan / betalning:
- Fyll i dina uppgifter i anmälningsformuläret nedan men glöm inte att kryssa i godkännanden.
- När er anmälan har kommit in får ni e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 750:- ska betalas.
- När anmälningsavgiften om 750 kronor har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.
Avbokningsregler:
- Avbokning innan slutbetalning av resan kan ske mot en administrationsavgift på 750 kr, dvs. anmälningsavgiften.
- Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 10 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
- Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenternas.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000
Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
- När din anmälan har kommit in får du svar via e-post med uppgifter om var eller hur du ska betala 750 kronor i anmälningsavgift.
- När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenord till deltagarlistan.
Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.
Men om det strular med formuläret så att du ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.
Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spammeddelanden i veckan.
Välkomna 🙂