Tryck på pilen för att gå tillbaka till indexsidan.
Onsdag, 22 september. Körning på småvägar till och från Ludvika samt turledarmöte på kvällen.
Efter en lugn natt i Dalenstuga nummer 480 kollade jag läget ute.
Det var fortfarande disigt väder och temperaturen var +7°C.
Efter att vi hade ätit frukost startade Thomas resan hem.
Jan-Åke visste några fina småvägar, så han tog täten mot Elgiganten i Ludvika.
Vi körde nedför en grymt hal backe och det är nog tur, för uppför hade det säkert inte gått att köra. Inga bilder från det värsta dock, för där var jag fullt upptagen med att köra.
Den hala backen slutade vi en fruktansvärt snorhal bro.
Vi tog en kaffepaus på bron och kollade utsikten.
Vi körde vidare ….
Här var det fint och väldigt grönt.
Ett rör med vatten ner till en kraftstation.
– Men hallå …. kör nån gång då, tyckte Jan-Åke.
Härliga vägar.
Vi tog en kort paus sen körde vi vidare.
Vi stannade för att kolla läget vid Skräddartorpsån.
Vädret blev allt bättre.
I Ludvika var det kaos med många avstängda vägar för de höll på att bygga om genomfarten.
Men tillslut hittade vi vägen till handelsområdet Norgården där Elgiganten finns.
Det kändes lite onödigt att köpa en USB-kabel när jag har så många hemma, men det fanns inget annat alternativ om jag ville få in rutterna till Adventure Days i GPS’en.
I handelsområdet Norgården finns det även Coop så Jan-Åke gick in och köpte varsin sallad till lunch.
Efter lunchen körde vi vidare …..
Endast cyklister, ni tror väl inte att vi vände?
Vi körde över Loforsens kraftstation.
Sen skulle vi köra på en mindre stig som var svår att hitta.
Vi hittade i alla fall.
Men den smala bron kollade jag innan vi körde över.
På andra sidan bron var det en backe, men fullt körbar om hade lite fart.
Jag kollade vyerna från bron när jag gick tillbaka.
– Det är bara att gasa, sa jag och sen körde vi vidare.
Vi kom till ett ställe där det var ganska djupt vatten men ändå inte så djupt som när vi körde en bit av Säfsnäs gamla banvall vid 100 mil grus.
När vi kom tillbaka till Säfsen lastade Jan-Åke sin hoj på släpvagnen och drog iväg hemåt. Jag såg även att det hade börjat flytta in ett gäng, hur nu det är möjligt när jag hade hyrt stugan till torsdag förmiddag. Men detta är något jag får diskutera med den administrativa avdelningen på Säfsen.
Men det var ett trevligt gäng från firman Optimal Adventure Garage som flyttade in i ”min” stuga så de var välkomna. Optimal Adventure Garage anpassar din hoj efter dina önskemål. Eller som de skriver själva:
”Din dröm är vårt mål. Vi hjälper dig att skapa ditt optimala motorcykeläventyr, stort eller litet spelar ingen roll. Ditt optimala val av motorcykel och utrustning efter ditt behov, dina förutsättningar och inte minst dina drömmar.”
Själv gick jag upp till huvudbyggnaden där vi skulle ha turledarmöte.
Ride Nordic hade börjat att bygga montrar.
Jag som kör KTM hade tur och fick ett orange armband. Det är 3 sittningar till middagen varje kväll, så de delar ut armband i 3 olika färger så att vi kan äta vid olika tider.
Vi började turledarmötet med middag.
Det serverades många varianter av pizza uppskuren i ”tårtbitar” så det var bara att välja.
Efter middagen gick vi till ett konferensrum där David och Ann Cathrin från Ride Nordic hälsade oss välkomna och presenterade upplägget. De berättade även att det var 350 deltagare och 50 funktionärer, alltså 400 personer totalt.
De berättade att alla turer fanns upplagda online hos BokaMera. Då kunde de se vad deltagarna bokade och efter behov lägga till eller ta bort turer.
När deltagarna klickade på länken de hade fått när de bokade en plats i eventet kom de till den här sidan.
På nästa sida kunde deltagarna boka turer enligt önskemål.
Basic Scenic.
Dessa turer är för dig som är relativt ny på grus eller helt enkelt tycker om att ta det lite lugnare och hinna se på utsikten både under körningen och vid stoppen. Går i första hand på lättare grusvägar, men även en och annan spännande skogsväg passeras. Dessa turer kan köras med vanliga asfaltsdäck, även om grusdäck är en rekommendation. Är du en van förare kan du även ta med passagerare på dessa turer.
Advanced Scenic.
Dessa turer är för dig som vill ha en mer teknisk körning, men fortfarande i lite lugnare tempo och tid att pusta ut och titta på utsikten vid stoppen. Vi kör spännande grus- & skogsvägar och passerar en och annan utmaning där vi tillsammans hjälps åt att ta oss över/igenom. Under dessa turer är grusdäck en mycket stark rekommendation, särskilt vid regn. Om du är en van förare och har erfarenhet av att köra grus/offroad med skjuts kan du ta med passagerare även på denna tur.
Advanced Tempo.
I grunden samma turer som Advanced Scenic men något längre. Här spiller vi ingen tid på något annat än körningen. Högre tempo, kortare stopp och ytterligare några utmaningar hinns med på dessa turer. Grusdäck är ett krav och på dessa turer kör vi utan passagerare.
Vi turledare fick en annan lista där vi kunde se vilka turer vi skulle guida. Men det gällde att hålla koll för listan uppdaterades allteftersom deltagarna bokade turer.
Turledarschemat såg ut ungefär så här med namn och telefonnummer samt vilka turer respektive turledare skulle guida. Som grund var det 2 guider per tur och i schemat kunde man se vem man skulle köra tillsammans med eftersom de hade samma färg vid samma tid.
Turledarschemat ovan är bara ett litet exempel som jag har gjort i Excel och egentligen var listan längre för vi var närmare 30 turledare.
Namn och telefonnummer på de andra turledarna har jag tagit bort eftersom jag inte vill, samt att man inte får, sprida information hur som helst.
När vi hade gått igenom upplägget fick vi varsin turledartröja, så nu var det bara att sätta igång och guida deltagarna.
Tryck på pilen för att gå vidare till dag 4.