Tryck på pilen för att gå tillbaka till indexsidan.
Torsdag, 23 september. Rekognosering/provkörning, sen var jag turledare på en Basic och en Advanced Scenic kvällstur.
Redan vid 7-tiden var det dags för frukost eftersom jag och Leif skulle ut och köra tidigt.
Säfsen kan verkligen duka upp en ordentlig frukostbuffé.
Leif Olsén och jag gav oss iväg i regnvädret för att rekognosera Advanced Scenic och Advanced Tempo som jag skulle guida på fredag förmiddag.
Den klassiska vattenpassagen.
En del av Advanced Tempo som ska köras på fredag förmiddag.
Härliga vägar.
Att provköra både Advanced Scenic och Advanced Tempo blev en liten nätt runda på närmare 15 mil.
Härliga vägar runt Säfsen.
På torsdag efter lunch började jag lite lugnt med att guida en Basic.
Även fast det var en Basic-tur var det inga gröngölingar, utan det var nog bara deltagare som ville börja lite lugnt.
En bild över axeln. 🙂
Ett snabbstopp för att se att alla var med.
Här slingrar sig vägen jäms med sjön.
En till litet snabbstopp för att vänta in alla.
Vi kom till en timmerbil som blockerade hela vägen.
Jag gick fram för att kolla läget.
Jag såg att det var ganska lätt att köra förbi.
Efter att jag hade fått klartecken av lastbilschauffören gav jag klartecken åt deltagarna.
Det gäller att ha klartecken innan man passerar någon som lastar timmer för annars kan man få en stock i skallen.
Det gick bra att köra förbi.
Det var dags att avsluta rundan, så när vi var ungefär 1 km sydväst om Fredriksberg svängde jag in på parkeringen vid Älgsjön. Där tackade jag för att de deltog och de tackade mig för bra guidning.
Jag tankade i Fredriksberg sen åkte jag för att kolla omgivningen lite.
Vid 15-tiden var det fullt med folk vid själva ”högkvarteret” 🙂
Jag körde ner till stugan där jag tog av mig de blöta kläderna som jag la i torkskåpet och i bastun. 3 timmar senare var kläderna torra så då klädde jag på mig igen för att dra ut på en ny runda.
Vid startplatsen för Advanced Scenic kvällstur träffade jag gänget som jag skulle guida. Det ser inte så mörkt ut på bilden men det mörknade väldigt fort.
Vi svängde in på en väg som var otroligt svårkörd så jag stannade för att kolla om det var punktering, men det var det inte. Dagen efter körde jag dit för att kolla varför framhjulet hasade åt alla håll och då såg jag att det var ett riktigt tjockt lager sandigt grus på vägen.
Efter den sliriga vägen kom vi ut på den gamla banvallen.
Färden gick vidare i mörkret fram till bensinmacken i Fredriksberg där vi avslutade kvällsrundan.
Tryck på pilen för att gå vidare till dag 5.