Uppdaterad 20200927
Eftersom webbhotellet One.com hade lyckats förstöra en massa bilder här också så har jag laddat upp dem igen.
Till Adventure Days 2014 var det premiär för mig som turledare.
Som turledare skulle jag vara där redan på onsdag morgon så jag lastade motorcykeln i firmabilen och körde dit tidigt.
Onsdag förmiddag klockan 10:00 skulle alla funktionärerna samlas.
David, Joachim och Per från Touratech hälsade oss som jobbade för eventet välkomna.
Sen fick alla turledare gå på utbildning hos Touratech offroad school. Bara för att vi ska veta vad vi ska informera deltagarna om angående körteknik.
Vi tränade spårval, balans, kurvtagning och bromsövningar etc.
Efter det körde vi en liten tur.
På torsdagen körde Sven och jag igenom de röda 4-timmarsturerna som vi skulle guida på fredag och lördag.
Det blir alla möjliga underlag och svårigheter som ett tjockt lager stenkross ….
Spåriga vägar.
Gammal sandig banvall.
Vi märkte ut ett hål.
Fina vyer.
En bro som var för rutten för att passera säkert.
Det regnade borta i horisonten, men det behövdes för det var fruktansvärt dammigt.
På torsdagen klockan 17:00 öppnade turbokningarna och det blev snabbt långa köer.
Fredag morgon. Redan klockan 08:00 startade den första guidade grusturen.
Till deltagarnas service fanns det en däckverkstad och en MC-mekaniker.
Det fanns en övningsbana i skidbacken.
Klockan 12:00 var det dags för Sven och jag att guida en röd 4-timmars tur.
När deltagarna var samlade hade vi ett förarmöte, sen drog vi iväg.
Efter ca. 15 km. stannade vi och frågade om deltagarna önskade att dela in gänget i två grupper. Vi delade oss i en snabbare och en som tog det lite lugnare, men vid senare stopp så bytte några medlemmar grupp, åt båda hållen, vilket vi naturligtvis tyckte var helt OK. Att man kör i en “långsam” grupp behöver inte alls betyda att man är dålig att köra, det kanske bara betyder att formen inte är den bästa just för dagen.
Eftersom Sven guidade en grupp och jag en annan fick vi utse 2 st. sweepers, som vi utrustade med varsin gul väst. En sweepers uppgift är att köra sist och ge tecken till turledaren när det är OK att köra vidare.
Jag måste även passa på att berömma deltagarna för att de hela tiden hade en otroligt bra koll på bakomvarande. Om jag som turledare hade varit tvungen att invänta sweeperns klartecken i varje vägskäl hade 4-timmars rutten säkert tagit mycket längre tid i anspråk.
En av de nöjda deltagarna.
Ett snabbstopp i skogen.
BMW R1200 GS fanns det många av på Adventuredays.
Sen körde vi en mindre sandig och spårig skogsväg tills vi kom fram till en liten vattenpassage.
Bitvis var det fruktansvärt dammigt.
En kort väntan för att samla ihop gänget.
4-timmars turen startade 12:00 och vi i den snabbare gruppen kom tillbaka exakt 16:00. Skaplig timing, eller hur?
Vid femtiden var det redan en lång kö till bokningen av lördagens turer. Sven och jag skötte oss bra, så många av dagens deltagare ville följa med på vår 4-timmars guidning på lördagen också. 🙂
Lördag ….
På väg till frukosten såg jag ett tydligt tecken på att det finns tjejer som kör grusvägar.
Vi käkade lunch i Solbergets Wärdshus.
Eftersom jag jobbar med paraboler till vardags såg jag att de hade en Handic parabol på taket.
Efter lunchen var det dags för mig och Sven att guida ännu en 4-timmars röd tur.
Deltagarna började anlända.
Efter en mils körning stannade vi och informerade om den kommande mycket spåriga vägen förbi Limpatjärn.
Efter att vi hade kört dagens spårigaste väg delade vi upp oss i två grupper.
Jag väntade in sweeperns klartecken att köra vidare.
Vi käkade god glass på Lindesnäs herrgård. Att Medlemmar i Sveriges MotorCyklister har rabatt visste vi dock inte. Men det är bra att minnas till nästa år 🙂
Ännu ett stopp för att tömma blåsan.
Åter till Säfsen. Tack allihopa för en trevlig tur. Välkomna åter nästa år.
Söndag ….
Jag och de flesta åkte hem, men 4 personer startade resan till Kina.
Hemma igen var det dags att ta av armbandet 🙂
Nu dröjer det ett helt år innan det är dags igen. Men skriv in helgen före midsommar 2015 i almanackan redan nu, så kommer ingenting i vägen.
Hoppas på återseende nästa sommar 🙂