Det krävs alltid en del ombyggnad av nya motorcyklar för att få dem som man vill ha dem och ibland även för att de ska hålla för hård körning.
Först tog jag bort skämtet till handtagsskydd. Några vekare än dessa har jag aldrig sett.
Efter en hel del forskning och testande kom jag fram till att Barkbusters är de enda som passar BMW.
Touringspeciallisten är ett mycket bra ställe att handla prylar från. Jag kan verkligen rekommendera det stället.
Det är otroligt tight under reglagen, men som sagt, Barkbusters är de enda som lämnade utrymme i mellan.
Nästa grej var att byta till vikbara backspeglar.
Dels är det bra att kunna vika in dem när de är i vägen, eller om man tappar hojen så är det bättre att spegeln går av än att reglagefästet går sönder.
Vid trånga bompassager eller trånga garage är det bra att kunna vika undan speglarna.
Nästa pryl att byta ut var originalrutan. Snacka om turbulens med originalet. Jag har aldrig varit med om något värre 🙁
Den här rutan från Puig är höj och sänkbar. Även vindrutan och backspeglarna levererades av Touringspeciallisten.
Här är rutan i det högsta läget, som jag troligen aldrig kommer att använda. Jag föredrar nämligen låga rutor, eller ingen ruta alls.
Nu lite bättre än originalet. Dessutom med kraschbågar från Touratech.
Nästa grej var att byta fälgar INNAN de blir knöliga och det blir de, för originalet är skit på ren svenska.
Jag har ingen som helst nytta av en 4,25 bred bakfälg så jag beställde nya Excel-fälgar och ekrar från Wheels & Parts.
Jag tyckte att det var bäst att lämna bort ekerjobbet till ett proffs, så Kalevi fick det uppdraget:)
Framfälgen uppspänd, rak och klar.
Den nya Excelfälgen är betydligt bättre än det mjuka originalet.
Dags att byta bakfälg ….. Här var det dock lite strul med längden på ekrarna i och med att jag skulle byta från 17 till 18 tum. Men Kalevi räknade ut på millimetern vilken längd det skulle vara och sen levererade Wheels & Parts rätt ekrar. Jag begriper dock inte hur Kalevi kunde räkna ut exakt längd på ekrar som spretar åt alla håll.
Adventure-modellen av BMW 800 GS har ett rör ovanför instrumenten. Perfekt att montera GPS’en på.
Jag har dock gjort ett fäste så att jag kan vrida upp GPS’en. Perfekt för stående körning.
Äntligen en ny 18″ bakfälg med Pirelli MT21 monterat. ”Eat my dust, folks 🙂 ”
Även i fram blev det bra.
Ibland måste mobilen laddas så jag monterade ett USB uttag också.
Nu börjar hojen bli redo för sommarens äventyr.
PS. Hasplåten är ett original BMW tillbehör.