Uppdatering 20240825
Inställt p.g.a. benbrott. 🙁
När jag körde Ockelbo gravel rally stannade helt plötsligt motorn i min KTM 690 Enduro R, med resultatet att bakhjulet låste sig så jag sladdade omkull och hade oturen att bryta foten. 🙁
Men varför motorn stannade har jag funderat på. Antingen blev det tjuvstopp som det brukar bli om motorvarvet är för lågt eller så beror det på att jag bromsade med fotbromsen i en kurva utan att dra in kopplingen tillräckligt. Enligt GPS-loggen körde jag cirka 40 km/tim och när vi hade rest upp hojen igen såg jag att 3:an var i vilket tyder på att motorvarvet var ganska lågt samt att det inte var någon speciellt skarp kurva. Alltså jag nu ganska säker på att orsaken till olyckan måste bero på att motorn stannade för att motorvarvet var för lågt.
I alla fall så fastnade jag med foten under motorcykeln och vred av fotleden.
Här kan du läsa mer om sjukhusvistelsen mm.
Uppdatering 20240814
Sandli Overnatting i Alvdal har fått förhinder och måste stänga. Så efter en hel del googlande har jag bokat rum i Tronsvangen Seter. Nackdelen är att det är 4 km att köra till en restaurang i Alvdal, eller så äter vi först och kör dit sen. Alternativt handlar mat och tillagar själva. Fördelen är att det är högre standard på rummen i Tronsvangen Seter än vad det är hos Sandli Overnatting. I alla fall om man dömer av bilderna, men hur det ser ut i verkligheten får vi se.
Den 7-14 september 2024 kör vi en 6 dagars äventyrsresa på så mycket grusvägar som det bara går.
Jag har kört delar av den här resan tidigare, första gången redan sommaren 2007, sen körde vi en rekognoseringsresa 2015 och några resor efter det. 2018 körde vi en resa till Trontoppen som fick namnet TillTronTop. Det var en trevlig resa om man bortser från första dagen i Norge då vi på en stäcka av 22 kilometer fick ta oss förbi inte mindre än 5 bommar! Lite jobbigt, men nu är det noterat, så de vägarna kör vi inte igen.
Med alla GPS-noteringar från resan TillTronTopp fortsatte jag planeringen och tillslut kunde jag bjuda in till resan Till Topparna som vi körde första veckan i september 2022.
Några kommentarer från den resan:
– Mycket trevlig resa. // Rickard
– Bästa som hände 2022. // Patrik
Jag kan bara instämma, för det var verkligen en kanonresa. Men även om allt var bra går det att göra förändringar, till det bättre naturligtvis. 🙂
Jag fortsatte planeringen och kunde tillslut bjuda in till resan Till Topparna 2023, men p.g.a. för få anmälningar blev den resan tyvärr inställd. Att det blev så få anmälningar kanske beror på att det är tuffa tider med höga räntor och elkostnader? Eller så beror det på att det är på hösten när alla semestrar är slut, eller så beror det på att folk tror att det kommer att bli snö och drivis. Men angående vädret så brukar det vara fina dagar i september och sen slipper man trängas med en massa turister eftersom den stora semestersäsongen är slut.
Även till den här resan har jag planerat in besök på Blåhø och Trontoppen. Men sen gäller det att hitta bra ställen att övernatta vilket inte är så lätt eftersom det ska vara mindre vägar dit och därifrån också.
Det blir i alla fall 7 övernattningar med första och sista natten på samma ställe, vilket brukar uppskattas av dem som transporterar motorcykeln med bil & släpvagn till starten. För att kunna planera lagom dagsetapper var jag tvungen att lägga rutten på en sträcka av 5,5 km på samma väg den första och sista dagen. Det resulterade i att rutten faktiskt blir som en 8. En åtta på grus blir grus åtta eller på engelska gravel eight, eller lite förkortat great som bl.a. betyder utmärkt. Därför fick den här resan till en början namnet – grEIGHT – en utmärkt grusåtta. Men sen kom jag på att den här resan blir ett äventyr eftersom den innehåller många nya okända sträckor samt att vi kommer att köra in och ut ur Norge på okända hemliga gränspassager. Därför blev det namnet grEIGHT Adventure.
Några recensioner från tidigare resor:
Tack för en riktigt bra resa Magnus. Suveränt arbete med alla vägar du hittat.
//Jan-Åke Rosenqvist
Det var fina vägar! Bra arrangemang!
//Lasse Petersson
Hemma efter en kanonvecka.
//Peter Engström
Tack Magnus för ett bra arrangemang och tack ALLA ni andra som gjort denna vecka till ett trevligt minne …….
//Gluggen
En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:
Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!
Kostnaden är totalt 10 000 kronor (inklusive moms)
- I kostnaden ingår ungefär 130 mil guidning under 6 kördagar + 2 dagar extra med cirka 50 mil grusvägar för den som vill.
- 7 övernattningar i vandrarhem, campingstugor och hotell.
Vi vill ha utrymme, därför max 2 personer per rum eller stuga. - 3 eller 4 serverade frukostbufféer.
- 3 eller 4 frukostar som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe.
- Middag i form av husmanskost första och sista kvällen i Åsens Vandrarhem Uvboet.
I kostnaden ingår INTE övriga middagar, lunch, bompengar eller bränsle till den egna motorcykeln.
Lite om resan ….
- Max antal deltagare på denna resa är 8 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
- Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
- Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar också bra. Men har man inte nabbdäck gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa en gräsbevuxen mittsträng etc. men det vet ni säkert redan.
- Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
- Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
- Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
- Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
- Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
- Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
- Vi ska övernatta i vandrarhem, campingstugor och hotell.
Ruttbeskrivning:
- Lördag 7 september, körning till- och samling i Åsens Vandrarhem Uvboet.
- Söndag 8 september, Åsens Vandrarhem Uvboet – Elverums Camping.
- Måndag 9 september, Elverums Camping – Randsverk Camping.
- Tisdag 10 september, Randsverk Camping – Grimsbu Turistcenter.
- Onsdag 11 september, Grimsbu Turistcenter – Tronsvangen Seter, Alvdal.
- Torsdag 12 september, Tronsvangen Seter – Kjølen Hotell, Trysil.
- Fredag 13 september, Kjølen Hotell – Åsens Vandrarhem Uvboet.
- Lördag 14 september, Åsens Vandrarhem Uvboet – hem.
Dagsetapperna är preliminära och kan ändras, men jag beräknar att den totala körsträckan från Åsens Vandrarhem Uvboet och åter är cirka 130-140 mil.
För att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Åsens Vandrarhem Uvboet. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen en vecka senare. Det kanske även är några som transporterar motorcyklarna med bil och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe.
Du som kommer österifrån kan få ett par dagars guidning på grusvägar som extra bonus. Detta eftersom jag ska köra från Gästrikland till Åsen den 7 september och åter till Gästrikland den 14 september.
Utrustning som du måste ha med:
- Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck behövs till nästan alla övernattningar.
- Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukost och mat som vi tillagar själva)
- Tillgång till Trangiakök eller liknande. Du behöver inte ha ett eget campingkök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan.
- Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
Några hundra kronor i norska kontanter är bra att ha om vi kommer till ställen där vi måste betala bomvägen kontant.
Numera är det dock sällan det går att betala med betalkort.
De har börjat att automatiskt läsa av registreringsskylten med kameror. När vi har kört klart för dagen är det bara att besöka YouPark.no och knappa in motorcykelns registreringsnummer. Då kommer det upp information om hur mycket man är skyldig, sen är det bara att knappa in numret på betalkortet. Om man däremot inte fixar det själv kommer det en faktura med faktureringsavgift och diverse påslag. Enligt uppgift kan det bli uppåt 500-600 SEK istället för 100 NOK.
I den här resan kommer vi att fixa vår egen mat vid många tillfällen. Så se till att du har tillgång till ett campingkök.
Men istället för konserver så är det faktiskt enklare med REAL frystorkad mat som finns i många varianter.
Det är bara att koka vatten, öppna påsen, hälla i varmt vatten upp till markeringen, röra om, stänga påsen och vänta 10-12 minuter. Sen är det bara att öppna påsen och äta.
Så här ser det ut i påsen med Pasta Bolognese. Helt OK faktiskt.
Bra att ha:
- Kamera, GPS samt laddare.
- Grenkontakt eller ännu smartare ett uttag med flera USB-utgångar.
- Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
- Handdukar och rena underkläder.
- Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
- Vatten, minst 2 liter per person.
Lite mer detaljer om själva resan:
På lördag eftermiddag eller tidig kväll den 7 september när ni närmar er Åsen där vi ska tillbringa första natten är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på söndag morgon när själva resan startar.
Åsens Vandrarhem Uvboet hittar ni ungefär 16 km nordväst om Älvdalen, som ni ser på Googles karta. Eller så anger ni koordinaterna N61.27464 E13.81986 i GPS’en. Om ni kommer med bil och släp kan ni lasta av vid Åsens Vandrarhem Uvboet, sen kan bil & släp stå kvar där under veckan.
När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Vid 19-tiden serveras middagen i form av husmanskost.
Efter middagen blir det säkert lite snack och sen sover vi en stund.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Klockan 07:00 ör det lagom tid för frukost.
Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de nästan fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.
Efter att vi har haft förarmötet drar vi iväg på fina vägar.
Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus på fina ställen.
Framåt kvällen kommer vi fram till Elverum Camping där jag har bokat in oss i 2 st. bungalows.
Jag hoppas att det inte bara blir karlar på den här resan för tjejer kan gärna hänga med, vilket 2 tjejer gjorde 2018.
Efter all rekognosering vet jag att det blir massor av fina vägar med fina vyer.
Jag är aldrig nöjd så jag fortsätter planeringen. Om man svänger in på den här vägen sparar vi 1,4 km körning på asfalt.
Men efter 1,1 km kommer man till den här bron och frågan är om den håller? En förbudsskylt skrev någon, ja men om vi kör den vägen kommer vi från andra hållet och där finns det förhoppningsvis ingen förbudsskylt. 🙂
Vidare har jag gjort om rutterna ganska mycket och vid en koll med Google Earth såg jag att de har kört på små grusvägar. Just här vet jag att det är en grusväg, men ibland är det jobbigt när snön skymmer vilken typ av väg det är.
Det gäller även att ha koll på vart man måste betala. Men lite tur hittar jag en väg runt så att vi ”missar” att betala. 🙂
Sandli Overnatting i Alvdal har fått förhinder och måste stänga, så efter en hel del googlande har jag bokat rum i Tronsvangen Seter.
När vi kör upp till Trontoppen vill inte ha regn eller dimma, utan vi vill helst ha klart väder så att vi kan njuta av den fina utsikten. Men eftersom vädret kan variera mycket har jag planerat in 2 tillfällen då vi kan köra upp till Trontoppen. På kvällen den 11 eller på morgonen den 12 september.
… och sen …. nej nu vill jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret 🙂
Anmälan / betalning:
- Fyll i dina uppgifter i formuläret nedan och glöm inte att kryssa i godkännanden.
- När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 oo0 kronor ska betalas.
- När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.
Avbokningsregler:
- Avbokning innan slutbetalning (30 dagar) av resan kan ske mot en administrationsavgift på 750 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
- Vid avbokning därefter, men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25 % av resans pris.
- Sker avbeställning därefter, men tidigare än 8 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
- Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 5 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
- Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder som t.ex. Coronavirus i Norge, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenternas.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000
Här kan du göra din anmälan till grEIGHT den 7-14 september 2024.
Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
- När din anmälan har kommit in får du svar via e-post med uppgifter om var eller hur du ska betala 1 000 kronor i anmälningsavgift.
- När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenord till deltagarlistan.
Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.
Men om det strular med formuläret så att du ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.
Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om gränsen på spamfiltret sänks ett enda steg blir det hundratals spam-meddelanden i veckan.
Välkomna 🙂