Kalevi tipsade om hur man kollar en 520 eller 525 kedja.

Ta ett skjutmått, ställ in det på 148 mm och kör upp det i kedjan.
Dra isär och läs av måttet som du skriver ner.
Upprepa samma procedur på flera ställen.
Skriv ner det minsta och största måttet tillsammans med aktuell mätarställning i din servicebok.

En ny kedja är 148,7 mm och den får enligt KTM vara max vara 152,5 mm, men Kalevi byter redan vid 150 mm.

Att man ska mäta på flera ställen beror på att kedjan sträcks olika. Min kedja var 150,2 mm på kortaste stället och 150,7 på det längsta, så alltså är det dags att byta. Som tur är har jag redan köpt ett nytt drivpaket av Prins Dirty Parts, så ikväll blir det sista tisdagsrundan med det här drivpaketet.

Om man har noggrann koll på detta så kan man få kedjan att hålla längre. Det är framförallt ett slitet främre drev som gör att kedjan sträcks, så om man har bra koll kan man faktiskt förbruka 2-3 främre drev på en kedja.

En gång såg jag att mitt främre drev började bli slitet så jag köpte ett komplett drivpaket, men sen gjorde jag en ”fuling” och bytte bara det främre drevet. Efter ytterligare 500 mil kollade jag kedjan igen och då hade den inte ens blivit 0,1 mm längre.

Det är alltså innermåttet mellan 11 rullar man mäter. I KTM’s manual står det att man ska mäta mellan 18 länkar, men så långa skjutmått har man normalt inte. Ni kan naturligtvis mäta hur ni vill, men ju fler länkar man mäter, desto lättare är det att läsa av tiondelarna.

Det är även bra om ni mäter er nya kedja och skriver ner detta tillsammans med mätarställningen, för då vet ni hur lång kedjan var från början och kan planera åtgärder i tid.