Inbjudan till 85 mil grus 2024.

Uppdatering 20240403 13:52 Fullbokad
Men reservlistan är tom, så du har fortfarande chansen att få en plats.


Uppdatering 20240403 13:06 Ett återbud kom in nyss, så nu finns det en ledig plats.


Uppdatering 20240128 Fullbokad
Men reservlistan är tom, så du har fortfarande chansen att få en plats.


 Du är välkommen att vara med i ännu en 3-dagars grusresa den 6 till 9 juni.

Men eftersom det är nationaldagen på torsdagen den 6 juni kan du, som en extra bonus, även hänga med på SMC’s hemliga nationaldagstur.
SMC Gävleborgs hemliga nationaldagstur har flera olika startpunkter med ett gemensamt hemligt mål. Vid det hemliga målet träffas vi allihopa med alla varianter av motorcyklar.
Men eftersom de flesta kör på asfalterade vägar brukar jag guida en rutt på grusvägar.

Trots att det är hemligt kan jag avslöja att vartannat år är det hemliga målet i norra delen av Gävleborg och vartannat år i den södra delen. Därför kommer det hemliga målet på nationaldagen 2024 att vara någonstans norrut. Vart vet jag inte ännu, men räkna med 25-30 mils körning på nationaldagen. När vi måste starta den hemliga turen vet jag inte förrän jag vet vart det hemliga målet är och när vi ska vara där, men troligen måste vi starta från Ockelbo redan vid 8 eller 9-tiden.

Att vara med i den hemliga turen kostar inget och för dig som har lång resa till Ockelbo har jag ordnat så att det är möjligt att hyra samma rum i Raggsocka Logi även för natten mellan den 5 och 6 juni till ett rabatterat pris. Om du vill boka en extra natt är det bara att kryssa i den rutan i anmälningsformuläret som du hittar längst ner på den här sidan.

Lite information om årets hemliga nationaldagstur hittar du här.


Själva resan.

Jag började faktiskt planeringen med att vi skulle köra resan 83 mil grus åt andra hållet och först tänkte jag ge den namnet The return of 83 mil grus, men det blev så många ändringar att den fick ett namnet 85 mil grus.

Om du vill veta mera vad det innebär att köra på grusvägar i 3 dagar kan du kolla den här sidan, där du hittar länkar till 18 tidigare 3-dagars resor. Det är även många motorcyklister som har deltagit i flera olika resor och det är väl bland det bästa betyget man kan få, eller hur? 🙂


Preliminär beskrivning och kostnader.

Lite dyrare har det blivit eftersom priserna har gått upp en del överallt, sen har jag bokat lite bättre boende med max 2 personer i varje rum, vilket gör att boendet kostar mera. Dessutom ingår det sänglinne och frukostbufféer på alla ställen, så efter en del räknande har jag kommit fram till summan 5 000 kronor (inklusive moms)

  • Nationaldagen torsdag den 6 juni, körning till- och samling i Raggsocka Logi, Ockelbo.
    Övernattning i egna rum i Raggsocka Logi, Ockelbo. (Dubbelrum kan ordnas om ni är ett par eller vill dela rum)
  • Fredag 7 juni.
    Frukostbuffé i Raggsocka Logi, Ockelbo.
    Körning från Ockelbo till Hotell Mysoxen i Sveg. 270 km.
    Övernattning i dubbelrum. (Singelrum finns i ett begränsat antal som kan bokas till en extra kostnad)
  • Lördag 8 juni.
    Frukostbuffé i Hotell Mysoxen, Sveg.
    Körning från Sveg till Särna Camping. 253 km.
    Övernattning i dubbelrum. (Singelrum finns i ett begränsat antal som kan bokas till en extra kostnad)
  • Söndag 9 juni,
    Frukostbuffé i Särna Camping.
    Körning från Särna till Ockelbo. 325 km.

Summa 848 km vilket avrundat blir 85 mil. Men tro nu inte att det är samma rutter som tidigare för det är många nya sträckor som knappt finns på vanliga kartor. (Att vi avslutar där vi startar brukar uppskattas av de som transporterar motorcyklarna till Raggsocka Logi i Ockelbo)


Lite om resan ….

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
  • Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar säkert bra, men ju grövre desto bättre.

  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.

Utrustning som du bör ha med:

  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck. Sänglinne ingår i den här resan. 🙂
  • Någon frukt, smörgås eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
  • Termos till kaffe, te eller varmvatten.

Eftersom det måste vara ett tankstopp mitt på dagen kommer vi även att passera nåt ställe där vi kan äta lunch, men om vi får förhinder så kan det hända att vi blir hungriga när vi är långt ute i skogen. Så därför är det bra om alla har tillgång till något ätbart.

Ett bra tips är en Lingongrova och tubost i valfri smak.


Bra att ha:

  • Kamera, GPS samt laddare.
  • Laddare med flera USB-anslutningar.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person.

Lite mer detaljer om själva resan:

På torsdag eftermiddag eller tidig kväll den 6 juni när ni är på väg till Raggsocka Logi i Ockelbo, där vi ska tillbringa första natten, är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på fredag morgon när själva resan startar.

Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare till Raggsocka Logi som du hittar till med koordinaterna N60.88496 E16.70855 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.

Det kan vara lite svårt att hitta exakt var man ska köra för Google och de flesta GPS’er har inte uppdaterat att Kvarnvägen är avstängd. Men lättast är att köra Vigatan, svänga in på Herrgårdsvägen och efter 55 meter svänger man in höger. Följer man sen den blå linjen som jag har ritat så kommer man till parkeringen framför receptionen.

Så här ser du Raggsocka logi om du har kört enligt mina instruktioner.

När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men vid 18:45 går vi till Atalanta Pızzerıa & Restaurang och äter något gott.


Efter middagen går vi tillbaka till våra rum i Raggsocka Logi, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset. 🙂

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Efter skönhetssömnen går vi en trappa upp och äter frukost.

Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten. Efter förarmötet gasar vi iväg norrut på fina vägar.

Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus också. Därför är det bra om alla tar med sig en termos för att fylla med kaffe på morgonen, alternativt varmvatten till te eller pulverkaffe.

Efter cirka 13 mils körning kommer vi till Voxna där vi kan tanka hojarna och äta en enklare lunch.


Mätta och belåtna fortsätter vi norrut.

Framåt kvällen kommer vi till Hotell Mysoxen i Sveg där vi checkar in i rummen.
Efter att vi har duschat av oss vägdammet går vi ut för att äta middag och dricka nån öl.


Lördagen den 8 juni börjar vi med att äta av frukostbuffén i Hotell Mysoxen.

Via småvägar kör vi till Lillhärdal där vi kan tanka hojarna.


Efter en stund kommer vi till det nybyggda vindkraftområdet Åndberg.


Framåt kvällen kommer vi till Särna där vi börjar med att tanka hojarna vid OKQ8, sen checkar in i rummen på Särna Camping.

Vid 19-tiden går vi till restaurangen för att äta middag.

Efter middagen är det bara att sova en stund zzzzzz …


Vid 7-tiden serveras frukosten i Särna Camping.




Det serveras även våfflor till frukosten på Särna Camping. 🙂

Efter frukosten packar vi ner våra saker och gör oss i ordning för att köra söderut.

Vi kommer att köra på härliga vägar och mindre broar.


Jag har gjort en trevlig rutt söderut tillbaka till Raggsocka i Ockelbo

… och sen …. nej nu ska jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret. 🙂


Anmälan / betalning:

  • Fyll i dina uppgifter i formuläret (som du hittar en länk till längre ner på den här sidan) och glöm inte att kryssa i godkännanden.
  • När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 000 kronor ska betalas.
  • När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara betalt senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Om du får ändrade planer kan du, om det är möjligt, byta till en annan resa.
  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 1 000 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker mellan 30 och 14 dagar före avresa ska resenären betala 25% av resans pris.
  • Om avbeställning sker mellan 14 och 10 dagar före avresa ska resenären betala 50% av resans pris.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 9 personer är det risk att resan ställs in. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste, eller bör ha, en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

 

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården

Tel: +46706308000


Anmälan:

När din anmälan har kommit in lägger jag till dig på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 000 kronor ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenordet till deltagarlistan.

Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll


    Ditt namn (obligatoriskt)

    Gatuadress (obligatoriskt)

    Postnummer(obligatoriskt)

    Ort(obligatoriskt)

    Ditt telefonnummer (obligatoriskt)

    Din e-post (obligatoriskt)

    Vilken sorts motorcykel kör du? (obligatoriskt)

    Har du nabbdäck?

    Anhörigs namn (ICE)

    ICE, telefonnummer till anhörig.

    Frågor och önskemål som t.ex. eventuella allergier eller önskan om specialkost.

    Jag godkänner de Allmänna villkoren för paketresor

    Jag godkänner att mina uppgifter lagras enligt GDPR – Dataskyddsförordningen

    Jag godkänner att foton kan publiceras på webbsidan och sociala medier.

    Jag godkänner att foton kan användas i marknadsföringssyfte.

    Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.

    Men om det strular med formuläret så att du bara ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.

    Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spam-meddelanden i veckan.

    Välkomna. 🙂 


    Om du måste flytta semestern eller får ändrade planer är jag är inte omöjlig.
    Klicka på bilden för att läsa hur vi kan lösa det.

    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.