Den 7 – 13 juli 2018 kör vi äventyrsresan grEIGHT i Norge. Vi kommer att köra på massor av fina småvägar och besöka flera berg med milslång utsikt.
Men först lite om bakgrunden till namnet grEIGHT.
Jag skulle ”bara ändra lite” på rutten till Norwegian gravel adventure, men jag ändrade så pass mycket att det blev dags att hitta på ett nytt namn på resan. Då resan kommer att gå i en åtta tänkte jag att den skulle heta något med åtta, men å, ä och ö är bannlysta tecken i filnamn så då fick det bli på engelska, dvs. eight. Sen kommer resan att gå så mycket som möjligt på grusvägar och då är väl det engelska ordet gravel bra. Graveleight var lite väl långt men lite förkortat blir det gr-eight som uttalas great och betyder utmärkt. Så få det bli – grEIGHT – en utmärkt grusåtta 🙂
I stort är rutten klar men jag ska bara få bekräftat av några fler campingar att de önskade stugorna är reserverade. Från Ockelbo till Malung är rundan ca. 150 mil, sen kanske några viker av hemåt men för de som hänger med ända till Storvik blir det ca. 25 mil till.
Lite fler detaljer om själva resan:
På lördag eftermiddag eller tidig kväll den 7 juli träffas vi vid Ockelbo vandrarhem där vi ska tillbringa första natten. Vandrarhemmet hittar du till med koordinaterna N60 53.472 E16 43.070.
Sen kan vi gå till Atalanta pizzeria och äta något, skölja ner med öl eller vatten och bekanta oss mera med varandra samt snacka om dagarna som kommer. Efter det går vi tillbaka till vandrarhemmet och kryper till kojs.
Söndag, väckning redan vid 6 – 7-tiden, därefter tillagar vi gemensam frukost och packar hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna. Men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte så att ni har chansen att ställa den sista frågan som ni har grubblat på hela natten 🙂
Vi ska bo i vandrarhem och i campingstugor. I år försöker jag höja kvalitén ett snäpp genom att boka större stugor och då helst med dusch. Tyvärr går det inte att ordna stugor med dusch och toalett överallt, men jag ska försöka se till att stugorna blir så nära campingarnas servicehus som möjligt. Vi måste ha stora stugor eftersom vi ska få plats med all MC-utrustning mm.
Ruttbeskrivning:
- Lördag 7 juli – samling i Ockelbo.
- Söndag 8 juli Ockelbo – Särna.
- Måndag 9 juli Särna – Tretten.
- Tisdag 10 juli Tretten – Dovre.
- Onsdag 11 juli Dovre – Koppang.
- Torsdag 12 juli Koppang – Malung.
- Fredag 13 juli Malung – hem, typ snabbaste vägen till Stockholm, Göteborg eller var ni nu kommer ifrån. För de som vill guidar jag en tur på fina grusvägar till Storvik i Gästrikland.
Dagsetapperna blir 25 – 30 mil med undantag av nån dag som blir uppåt 38 mil, eftersom det inte går att hitta nån camping tidigare. Beräknad körsträcka från Ockelbo till Malung är 150 mil. Sen är det ca. 25 mil från Malung till Storvik för de som hänger med ända till Storvik i Gästrikland sista dan.
Eftersom vi kommer att ha packning med oss så är resan att betrakta som grustouring och inte något grusbus. Det innebär att farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade ”röda turerna” på Adventure Days. Visst kan det uppstå svårigheter pga. dåligt underhållna vägar, förstörda vägar pga. kraftigt regn eller oförutsedda vägarbeten etc.
Men om vi kommer till svårare passager tar vi oss igenom som ett team. Det är som sagt ingen tävling, det är ett gemensamt äventyr och en liten baktanke är att ni deltagare ska bli bättre på grusvägskörning efter den här resan.
Jag som turledare strävar alltid efter att hålla ner gummisnoddseffekten, så därför försöker jag att hålla så jämn fart som möjligt. Vi ska även köra enligt cornermanprincipen så att alla alltid har någon som visar vägen samt att det blir variation i ledet. På så sätt undviker vi också att det blir en snabb och en långsam grupp. Vi kör aldrig längre körpass än max 10 mil innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch. Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europavägar med stressade bilister.
Lämplig motorcykel är en modell som är anpassad för grusvägar och som du känner dig komfortabel med på grusvägarna – just det vägarna, det blir bara vägar för vi kan ju inte släpa ut tungt fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål. Apropå det så rekommenderas nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 men det är inget krav. Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60 och liknande fungerar också bra. Men har man inte nabbdäck gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa de gräsbevuxna mittsträngarna som förekommer på de mindre grusvägarna, men det vet ni säkert redan.
På blöta träbroar fungerar dock inget annat än att ta det otroligt lugnt.
Visst kan de förekomma vissa svårigheter, men för det mesta är det fina vägar med fina vyer. Kolla foton från rekningen som Bengt-Åke och jag körde i början av september 2015, eller liknande resor som vi har kört 2016 och 2017.
Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket och bra däck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 – 25 mils körning mellan mackarna.
Kostnad:
- 6000 kronor inklusive alla skatter och anmälningsavgift på 500 kronor. Max antal deltagare på resan är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- I kostnaden ingår ca. 175 mil guidning under 6 kördagar, 6 övernattningar i vandrarhem eller campingstugor med frukost som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, yoghurt, müsli, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe eller te.
Om alla har tillgång till ett Trangia eller annat campingkök kan vi käka lunch nånstans efter vägen och det är faktiskt både billigare och bekvämare.
Brun Lapskaus med grönsaker är inte fel 🙂
I kostnaden ingår INTE lunch, middag eller bränsle till den egna motorcykeln.
Tidigare har jag kunnat baka in bompengar i deltagaravgiften men det går inte längre eftersom man nu måste betala med kort eller SMS. På rekningsresan försökte jag att betala 2 gånger med samma kort men det funkade inte. Apparaten tyckte väl att jag redan hade dragit kortet, så för att vi snabbt ska kunna passera bommar bör du ha ett betalkort lätt tillgängligt.
Biljett via SMS går till så här: Skriv SMS med kod – mellanslag – motorcykelns registreringsnummer …. skicka. Du får ett svar (bekräftelse) via SMS att din passage är registrerad, sen är det bara att köra vidare. Betalar gör du till ett svenskt bankgironummer när du kommer hem.
Så här kan det se ut när alla ska skicka varsitt SMS 🙂
Utrustning som du måste ha med:
- 500 norska kronor i små valörer. Till vissa bomvägar krävs det fortfarande att man betalar kontant och att duscha på campingar brukar kosta 10 NOK för 3 – 5 minuter.
- Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick.
- Trangiakök eller att du bokar plats i polarens Trangia- eller campingkök.
- Nödproviant. Alltså en omgång mat som du lätt kan ordna med campingköket. Jag kommer t.ex. att ha en burk Chili Con Carne längst ner i väskan, som är bra att ha om någon etapp över fjället drar ut på tiden. Några punkteringar är allt som behövs för att missa lunchen, men om det inte behövs blir nödprovianten en perfekt lunch den sista resdagen 🙂
- Vatten! Varje person bör se till att ha tillgång till minst ca. 2 liter friskt vatten varje dag. Behövs till kaffe och eventuell matlagning.
- Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck.
- Underkläder för en vecka.
- Ombyte typ jeans, tröja och vanliga skor att ha på kvällarna.
Bra att ha:
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
Anmälan / betalning:
- Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- När vi får in anmälningar lägger vi till deltagare i en deltagarlista i den ordningen som anmälningarna kommer in.
- Du får ett svar via e-post hur du ska betala anmälningsavgiften om 500 kronor. Swish eller banköverföring.
- Därefter har du en vecka på dig att betala, eller höra av dig för att få längre tid på dig att betala anmälningsavgiften.
- Om ingen betalning eller meddelande har kommit inom 7 dagar innebär detta att du stryks ur deltagarlistan.
- När anmälningsavgiften finns på kontot får du en länk och lösenord till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning från den ordinarie deltagarlistan kontaktar vi den som står först i reservlistan.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda 5 veckor innan avresedatum, alltså den sista maj.
Avbokningsregler:
- Avbokning innan slutbetalning av resan kan ske mot en administrationsavgift på 500 kr, dvs. anmälningsavgiften.
- Om avbeställning sker efter att full betalning är erlagd ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 6 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och resterande belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp.
Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften.
- Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
- Om vi t.ex. hindras av vägras eller annat kan det hända att vi måste köra en omväg, åka en färja, eller i värsta fall övernatta på ett annat ställe. Denna kostnad räknas då som Force majeure och ingår inte i resans pris. Jag berättar dock om vad den extra kostnaden kan bli innan den drabbar er. Vi löser helt enkelt ett sådant problem i samförstånd.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
När er anmälan har kommit in lägger jag till er på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får ni ett SMS, eller e-mail med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 500:- ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får ni ytterligare ett e-mail med lösenord till deltagarlistan.