Jag har bl.a. saknat körning på isen, så i slutet av april körde jag till Lingvalls och köpte en ny KTM 690 Enduro R.
Nytt och fräscht.
Det har tagit lite tid att få hem alla delar som jag behöver, men äntligen kunde jag börja att montera. Först en koll av hur mycket plats det finns på höjden för att kunna lasta hojen i bilen. 15 cm ovanför styret får det inte finnas något, så det funkar med de vikbara backspeglarna.
När jag hade kollat att det går fritt kunde jag skruva fast GPS-fästet i rätt läge.
Fästet skickade jag efter från Rally Moto Shop. Fästet kom till Sverige ganska snabbt, men sen började DHL strula i flera veckor.
Jag har även köpt Acerbis handtagsskydd.
GPS-fäste köpte jag från Touratech och en hållare med strömmatning från Dustin.
Fästet monterat så nu återstod det att hitta en 12 volt matning.
Bakom strålkastaren finns det 2 st. 12 volts matningar framdragna. En som ger spänning över tändningen och den ska jag använda till värmehandtagen.
Sen finns det en anslutning som ger 12 volt hela tiden och i den kopplade jag in GPS’en.
Fixat och färdigt.
Jag har bara kört 3 mil med hojen och det är redan repigt. Men det är ju bara de första reporna som svider värst.
För att skydda motorn lite mer har jag även monterat en hasplåt i plast från AXP.
Nu är även det bakre länkaget skyddat.
Sen har jag även skaffat vikbara backspeglar som KTM säljer. De har artikelnummer 58312040200.
Observera att de är vändbara, alltså att vänster passar på höger sida och vise versa. Men de är mer böjbara åt ena hållet som då naturligtvis ska vara inåt. Detta är max böj åt ena hållet.
Detta är max böj åt andra hållet.
Jag köpte även en pakethållare och väska från SW-Motech.
KTM 690 Enduro levereras med Mitas E07 men det är inte så bra fäste med dem så idag bytte jag däck.
Men när jag fick av däcket såg jag att färgbandet hade hamnat snett vilket inte är helt ovanligt.
Dessutom är det otroligt tjocka ekernipplar så det var lite jobbigare än vanligt att kränga däck.
Jag brukar alltid ta bort fälgbanden och använda silvertejp istället.
Det tog nästan 2 år, men nu är det tjocka ekernipplarna borta.
På blött gräs kommer det att kännas mycket säkrare med Maxxis Maxx Cross IT.
Jag monterade även lite text på framskärmen.
Eftersom den långa bakdelen brukar skaka sönder har jag gjort ett nytt fäste till registreringsskylt och reflex.
Jag har även bytt ljuddämpare. Inte för att motorcykeln ska låta mera utan bara för att original-ljuddämparen blir så varm eller faktiskt otroligt het. Det räcker med att bara komma åt den under en bråkdels sekund så bränner man sig eller så får man brännskador på MC-kläderna.
Äntligen bortskruvad och om ni kollar noga så ser ni att den redan har orsakat nån skada eftersom det är något fastbränt på ljuddämparen.
Monterad och provstartad med Arrow ljuddämpare.
Motorcykeln låter lite mera så denna text är nästan för bra för att vara sann. Men om de har skrivit det så är det säkert sant.
Fritt översatt:
Dokumentet intygar att detta avgassystem till fullo överensstämmer med förordningen om väggodkännande.
Efter en stund hade jag monterat dit plasten igen.
Så nu slipper jag i alla fall vara orolig för att bränna mig eller bränna kläder.
Jag monterade däcklås och för att slippa grym obalans beställde jag balanseringskulor från F-Moto.
När jag fick hem däcklåsen och balanseringskulorna vägde jag delarna.
Små vikter väger 22 gram styck, men enligt F-Moto väger de 25 gram styck.
De större balanskulorna väger 39 gram styck, men enligt F-Moto väger den 35 gram.
Däcklåset som jag monterade fram väger 94 gram.
Jag monterade 1 stor + 2 små balanskulor = 83 gram.
Men det skulle ha blivit aningens bättre med 4 små kulor, för då hade det blivit 88 gram.
Däcklåset bak väger 140 gram.
Jag monterade 2 stora + 1 liten balanskula = 100 gram.
Det hade blivit ganska exakt med 3 stora + 1 liten = 139 gram.
Så här ser det ut med balanskulorna på framhjulet.