När vi kom hem från MC-äventyret 2015 så tvättade jag hojen, varmkörde och ställde in den i garaget. Några dagar senare skulle jag ut och köra men då var instrumentet helt dött. Inte det minsta lilla ljus någonstans, bara absolut tvärdött, men hojen startade som vanligt. Jag vågade dock inte köra med den eftersom jag inte hade nån koll på temperatur och diverse varningslampor. I såna lägen är det bra att ha 2 hojar, så det var bara att rulla ut min 690 🙂
Jag googlade på internet och fick massor av träffar på ”defekt instrument” så det var bara att skruva loss det.
Sen var det bara att ta isär det. Det var ju inte så svårt, när jag så att säga hade vanan inne från KTM690 instrumentet.
Via KTM Club Scandinavia fick jag tips om att det säkert är oxiderat, men var?
När jag zoomade in ordentlig (med systemkamerans 105 mm objektiv) såg jag det skumma vid IC-kretsens ben.
Jag fick en del tips om att beställa speciella rengöringsmedel och klarlack för att täta det hela så att det inte händer igen. Jag ringde då upp en polare som har reparerat TV-apparater hela livet och frågade om hade hade nåt tips.
– Vad ska jag göra för att fixa ett oxiderat kretskort, frågade jag.
– Spraya 5-56 (rostlösare) och sen tar du en gammal tandborste och borstar bort det lösa, svarade han.
– Törs jag verkligen spraya 5-56 på ett kretskort med små IC-kretsar, undrade jag.
– Javisst så brukar jag göra, svarade han, det håller fukten borta.
Så jag gjorde som han sa och efter en stund gick jag ut i garaget och testade …. och jippie ….. det funkade … 🙂
Så det var bara att montera alltihopa igen. Men att en reparation var nödvändig efter bara 2001 mil är väl lite dåligt?