Den första maj 2007 startade jag den första tisdagsrundan på grus så alltså var detta den 16:e säsongen.
Sommaren 2022 blev det 14 kvällskörningar totalt, men det kunde ha blivit 19 om det inte blev inställt vid 5 tillfällen. En gång ställde vi in för att det var körning till Gökottan i Lingbo kvällen efter, 3 gånger p.g.a. ösregn och en gång för att jag var ute på en resa.
Den 3 maj hade vi säsongspremiär för tisdagsrundan.
Jag var en kvart tidig till OKQ8 i Storvik och ett tag trodde jag att det inte skulle komma någon till premiärturen för den 16:e säsongen av tisdagsrundor, men så dök Jonte upp.
Vi gasade ut på de fina vägarna och stabila broarna.
Ibland var vägarna riktigt mjuka.
Härligt knöliga vägar.
Ibland var det hemskt dammigt.
Eftersom vi bara var 2 personer kunde jag kolla in en väg som jag har funderat på om den är körbar. Lite spårig var den dock.
Jonte undrade om jag hade varit till Österbergsmurens naturreservat någon gång men det hade jag inte, så han visade vägen dit.
Fläckvis var det lite snö och is på vägen.
Vid Österbergsmurens naturreservat vad det bara att parkera hojarna.
Vi gick för att kolla läget.
Detta är visst något konstverk.
Det var många träd över spången.
Det finns troll i skogen också.
En fikaplats.
Vi gick en bit till för att kolla mera.
Jonte hittade en geocache.
Sen var det bara att köra tillbaka på den isiga vägen.
Vi stannade för att kolla läget vid Gäddtjärn.
Sen fortsatte vi en bit på Korsåvägen.
Vi körde in på en mindre väg.
Jag hade planerat att vara tillbaka till OKQ8 i Storvik vid 20-tiden, men redan klockan 19:47 kom vi dit. Ganska bra timing, eller hur?
Tisdagsrundan den 17 maj 2022 – i gråzonen?
Jag bjöd in till en tisdagsrunda med start vid Preem i Järbo, så jag körde lite tråkig asfalterad väg dit.
Vi fick besök av 2 gasglada herrar från Uppsala. För en av dem var det dessutom säsongspremiär.
8 man blev vi totalt.
Vi passerade den gamla Yllefabriken när vi körde från Järbo.
När vi bara hade kört 400 meter på en mindre skogsväg blev vi stoppade av en man. Jag trodde först att vi skulle bli utskällda men han ville bara att vi skulle vänta tills hästen Greyzone från Stall Stenbacken hade passerat. Det är lugnt sa jag för vi stannar alltid när det kommer hästar.
– Det var mäktigt att se Greyzone passera oss på den smala stigen. Tuff tjej som tyglar den kraften, sa Henkan.
Vi fortsatte förbi Hålldammen.
Härliga vägar, men fruktansvärt dammigt.
Såna här gräsliga vägar är bättre, för då dammar det inte.
Vi körde genom Vettåsens vindkraftpark.
Att köra genom fritidsområdet Öfvre Mångeln är kanske lite i gråzonen, men vi passerade sakta och retade inte upp någon.
Härliga stigar.
Vid Smedjan i Jädraås tog vi en fikapaus.
Efter fikat körde vi vidare över hängbron.
Fin utsikt från bron.
Vi körde genom Jädraås vindkraftpark.
Bitvis var det hemskt dammigt.
En liten kort genväg.
Kungsberg i sikte.
Ännu en liten genväg.
Vi körde inte enligt cornermanprincipen utan vi höll koll på den bakom. Nackdelen med det är att jag inte fick några korta fotopauser.
Vi var lite tidiga så jag la till en liten extrarunda på gamla bortglömda vägar.
Vi kom tillbaka till Preem i Järbo några minuter före planerad tid.
Alla var nöjda.
De från Uppsala lastade hojarna.
Det var allt för den här gången, men det blir flera kvällskörningar. 🙂
Tisdagsrundan den 31 maj blev rekognosering.
Enligt väderprognosen kunde det komma regnskurar, men eftersom jag inte är gjord av socker körde jag mot Storvik.
Jag körde över E16.
Tur att jag slapp att köra på E16.
Jag körde den urgamla före detta gamla riksväg 80 istället.
Fina vyer.
Jag hittade även en gräslig väg.
Jag var på plats klockan 17:50 vid en öde bensinmack, väntade till 18:01 och sen drog jag.
Eftersom ingen kom körde jag lite rekognosering.
Härliga vägar.
Vadå regn? Inte en droppe kom det.
Jag testade en stig som blev mindre och mindre.
Det var grymt hala rötter.
En lite större stig.
Regnet eller vattnet höll sig i molnen.
Redan klockan 18:50 var jag hemma igen utan att en enda droppe regn föll på mig.
8 juni – En kvällstur på grusvägar med start från Högbo Qvarn.
I samarbete med Jernviken MC ordnar Högbo Qvarn MC-träffar på onsdagskvällar under sommaren så därför tänkte jag att vi kunde träffas där, vilket var så ovanligt att det blev en notis på nyheterna. 🙂
Vädret då? Det regnade under dagen vilket var helt helt perfekt, eftersom lite våta grusvägar är det bästa för då blir det bättre fäste och dammfritt.
Nackdelen med att träffas i Högbo är att jag var tvungen att köra genom stan, men med MC gick det snabbt att smita förbi köerna.
Vi kom lite tidigt till Högbo Qvarn.
Det är fint vid vattnet.
Det började droppa in motorcyklister.
Jag köpte en baguette med rökt vildsvinsröra och kaffe till det.
Efter fikat gjorde vi oss klara för att dra iväg.
Det verkar som att Polisen hade nåt möte i Högbo.
Jag gör allt för att undvika asfalt. 🙂
Ljuset i tunneln.
Fina vägar och stigar.
Här är det stopp för bilister.
Vi blev 4 man på kvällens runda.
Fina vägar.
Vi var tvungna att köra några hundra meter på 272:an för att komma till andra sidan järnvägen.
Vi körde förbi Smörnäs.
Vi tog några minuters paus.
Vi fortsatte ….
Detta är en gammal bortglömd väg.
Fint vid vattnet.
Vi kollade en gammal bro.
Fina vyer från bron och som ni ser på vattnet började det regna.
Efter att ha kollat bron gick vi till hojarna och fortsatte.
Det var väldigt halt, men som tur är hade jag monterat nya Maxxis däck.
Vi körde under E16.
Här har det tidigare varit tji att passera järnvägen men nu har de byggt en liten tunnel.
Vi fortsatte.
Här har det tidigare gått att passera men nu var det helt tji.
Men vi hittade en annan stig.
Tack Magnus för en underbar åkning. Du har nog hittat Gävleborgs härligaste vägar och stigar. Inte ett dammkorn i luften, bästa åk vädret i år.
// Kalevi
// Roger
Detta var allt för den här kvällen och jag tackar för trevligt sällskap.
Tisdagsrundan den 14 juni.
4 man dök upp för att vara med på kvällens tisdagsrunda.
Lars kom ända från Stora Skedvi i Dalarna.
Vi drog ut på småvägarna.
Men här har de lagt dit flera stora stenar så nu är det definitivt stopp här. 🙁
Jonte kollade med en pinne och det var minst en halvmeter djupt och löst.
Det skulle säkert bli problem i diket så jag hittade på en annan rutt.
Vi stannade vid bron i Sotaskär för att kolla vyerna.
Vi körde till fikaplatsen vid den övre dammen en bit söder om Gammelstilla.
Här är det också fint.
Dags att dra vidare.
Vi körde förbi Pentagon.
De gasglada herrarna fastnade på bild.
Vi körde över Storsjön.
Ett kort över axeln.
Mera stigar.
Det var några badjävlar vid Hedåsbadet så vi körde inte på stranden.
Fina sandiga vägar.
Sen körde 3 man mot Sandviken och jag visade Lars några fina vägar tillbaka till OKQ8 i Storvik.
Här är det lite tufft om man har en stor hoj.
Men med lätta hojar går det bra.
Tack till alla som gjorde detta till ännu en trevlig kväll.
Tisdagsrundan, sommarsolståndet 21 juni
I dag var det sommarsolståndet, dvs. årets längsta dag, så jag tog fram 690’in för att ge mig ut och köra en tisdagsrunda.
Jonte var redan på plats vid Jernviken MC och Kungsgårdens camping.
Fin utsikt från den lilla bron.
Roger transporterade hojen i en släpvagn, men när han skulle lasta av såg han att det var punka, så det var bara att åka hem igen.
Vi blev i alla fall 7 gasglada herrar.
Jag hade planerat att vi skulle köra en liten genväg som kan vara lite lerig, så detta var rätt hoj för den vägen.
Efter några kilometer på en grusväg kom vi till genvägen.
I början är den lite stenig.
Men på ett ställe är det mjukt. Med nabbdäck gick det bra, men för de som inte hade nabbdäck blev det problem.
Det drog ut på tiden så vi beslutade att vända.
Vi kom till stenbumlingarna som jag såg på rekognoseringen igår.
Jag körde i mittsträngen för att riva bort icke önskvärd grönska.
De hade lagt på ett tjockt lager makadam på A.K.-vägen.
Vi stannade för att fika nära Jägarstugan.
Efter fikat gasade vi vidare.
En väg som jag hittade för några år sedan.
En fin väg mellan åkrarna.
Bron höll nu också.
Tidsplanen höll, så exakt klockan 20:00 kom vi till OKQ8 i Storvik.
Tack allihopa som gjorde detta till ännu en trevlig tisdag.
Jonte har gjort en film från körningen.
12 juli – Tisdagsrundan med god glass till fikapausen hos Time i Hofors
3 gasglada herrar tyckte att min inbjudan lät bra så de dök upp vid OKQ8 i Storvik.
Vi drog iväg på en hel del mindre vägar.
Här gäller det att köra ofta för annars växer vägen igen.
När vi hade kört upp för en stenig stig tyckte jag att det var läge med en kort paus.
Det fanns massor av blåbär där.
Vi fortsatte. …..
Vi körde förbi och kollade läget vid Kolarkojan.
Som planerat körde vi till Time i Hofors för att provsmaka glassen.
Den trevliga personalen tog emot beställningarna.
Jag beställde en Stallbacken special i bägare och kaffe till den.
Alla tyckte att det var god glass så vi återkommer gärna till Time i Hofors.
Efter fikat gasade vi vidare.
Efter en kurva såg vi en tjej på en häst, så vi stängde av motorerna i farten och rullade in till vägkanten.
Både tjejen och hästen blev glada att vi visade hänsyn.
De har röjt skog så nu är det bra utsikt över sjön Stor-Gösken.
Vi fortsatte på en liten stig intill en damm.
En kort paus för att ta några bilder.
Vi fortsatte. ….
Härliga skogsvägar.
Jag stannade framför bommen en liten stund så att den inte skulle bli skymd i dammolnet.
Vi kom åter till Storvik något senare än planerat, men det gjorde inget när orsaken var den goda glassen hos Time i Hofors.
19 juli – Tisdagsrundan runt Storsjön.
12 personer som tyckte att det lät intressant med en runda på grusvägar runt Storsjön kom till Preem i Järbo. Men det var några som undrade varför vi skulle träffas i Järbo när vi skulle köra runt Storsjön mellan Årsunda och Sandviken. De visste alltså inte att jag menade Storsjön norr om Lumsheden.
Vi hade lite diskussioner om att köra enligt cornermanprincipen och om jag minns rätt tog Fredrik på sig uppdraget att vara sweeper till Storsjön. Senare tog Christer på sig uppdraget att vara sweeper tillbaka till Järbo. Att de ställde upp som sweepers tackar jag för.
Marcell som aldrig har varit med på någon tisdagsrunda tidigare körde en Royal Enfield Himalayan. Såna hojar används mest i bergen runt Nepal, men hur en sådan hoj är i farterna 70-80 km/tim som vi brukar hålla vet jag inte. Noraly, mer känd som Itchy Boots, hade en sådan för några år sedan.
Vi drog iväg norrut på grusvägarna.
Ibland stannade jag för att vänta in resten av gänget.
Äntligen kom de så vi kunde köra vidare.
Jag stannade för att vänta in gänget och kolla på utsikten över Kungsberget och Sandviken borta i horisonten.
Efter en stund kom gänget så att vi kunde köra vidare.
Vi körde genom Jädraås vindkraftpark.
Här fick vi också vänta en stund.
Vi fortsatte på de fina vägarna.
När vi kom till Storsjön hade jag tänkt köra över stranden men det var en massa folk eller ”badjävlar” där. Men det kom även 3 andra grusbusar norrifrån som hängde med oss ner till Järbo.
Det är fina vyer över Storsjön.
När vi körde därifrån kom jag ikapp en bil som bara körde i 50-60 så den körde jag om vid ett lämpligt tillfälle.
Vidare genom vindkraftparken.
Vi körde en liten väg som jag hittade sommaren 2020.
Här fick vi vänta in gänget igen.
Tillslut kom de …..
…. så jag kunde starta hojen och köra vidare.
Här brukar det vara blött men nu var det torrt.
Bron över Sörjasbäcken.
En liten genväg.
Här fick vi vänta i över 10 minuter så jag trodde att det hade hänt något och tänkte köra tillbaka för att kolla. -Men lugn …. de kommer, sa gänget. Under tiden vi väntade så berättade Krister att vägen, eller snarare stigen, ner mot Kulgatan var väldigt dålig och om han tycker det så är den verkligen det.
Tillslut kom de andra så att vi kunde fortsätta.
Jag hade planerat att vi skulle komma tillbaka till Preem ungefär en halvtimma senare än vanligt eftersom det var en lite längre runda, men inte förrän 20:45 kom vi dit.
Kolla gärna på filmen som Ulf har gjort.
Tisdagsrundan den 26 juli
Det var lite osäker väderprognos i helgen och på måndagen, men idag på förmiddagen såg det bättre ut så jag bestämde mig för att det skulle bli en tisdagsrunda.
På vägen till Järbo passade jag naturligtvis på att rekognosera lite.
Ett träd hade blåst över stigen med det gick att passera.
Strax i Järbo.
Det dök upp ganska många så vi blev 12 man. Jag informerade om cornermanprincipen och Christer tog på sig uppdraget som sweeper.
Vi började med närmare 2 km ganska tuff körning i en stenig backe. På bilden syns dock inte det värsta, men efter kurvan ….
Efter en stund gjorde jag ett snabbstopp för att se om alla var med.
Vi gasade vidare.
En bom som var ganska lätt att passera.
Härliga vägar.
Tyvärr kom det en regnskur så det blev inga kort tagna på den häftiga genvägen över berget.
Vi tog en fikapaus vid Gäddtjärn.
Det var lite mindre vatten än vanligt.
Efter fikapausen var det dags att dra vidare.
Härliga vägar och stabila broar.
Några minuter före utsatt tid kom vi till OKQ8 i Storvik.
Det blev ett lagom tempo på kvällens runda, så alla var nöjda och några gav faktiskt rundan 10 poäng av 10 möjliga.
Kolla även filmen som Ulf har gjort.
Eftersom jag lägger ner en hel del tid på att arrangera tisdagsrundorna har jag även fått lite ekonomiskt bidrag från 9 personer och det tackar jag så mycket för. 🙂
PS. Nu ösregnar det ute, så vi hade i alla fall tur med vädret.
Tisdagsrundan den 2 augusti
På väg till kvällens tisdagsrunda med start i Forsbacka passade jag på att rekognosera lite och hittade en ny väg.
Mot Forsbacka ….
Det var 20 minuter kvar innan vi skulle träffas så jag passade på att kolla läget ute på Laduholmen.
Det var inga badjävlar där så jag körde ut på stranden.
Men det gick inte att använda sidostödet i sanden så jag spann ner bakhjulet.
En koll av utsikten från bryggan.
Här ute på Laduholmen brukar det vara dans.
Vid OKQ8 i Forsbacka började det samlas gasglada grusbusar.
Jag räknade och kom fram till att vi var 18 personer.
Men sen kom det en till så vi blev 19 vilket är ett nytt rekord.
Kurre tog på sig uppdraget som sweeper och efter att jag hade informerat om hur det funkar att köra enligt cornermanprincipen drog vi iväg genom Forsbacka bruk.
Vi körde en liten genväg som jag hittade nyligen.
Vi körde vidare söderut bakom före detta Rörbergs flygplats.
Avtryck från hästhovar betyder att man ska vara försiktig, för det kan vara hästar och ryttare i närheten.
Många vägar var belagda med ett tjockt lager makadam.
Jag gjorde några stopp ibland för att se att alla var med.
Palle tyckte att hans nya Ducati DesertX funkade bra på skogsvägarna.
Efter en stund kom resten av gänget.
På sånt här grovt underlag är det faktiskt svårare att köra sakta. Ett tips är att köra i den tjocka mittsträngen så mycket som möjligt, för att du ska bli van med att motorcykeln slingrar sig lite.
När du sen kommer till en sån här väg där det bara är tjock makadam på hela vägen så blir du inte nervös eftersom du redan har kört många mil i mittsträngen.
Dags att dra vidare ….
Den här vägen hittade jag vid rekognoseringen den 28 juli.
Tornet måste undersökas nån dag.
Vi stannade för en fikapaus vid Fäbodsjön.
Dags att dra vidare ….
Härliga vägar.
Palle trivdes.
Här är det inte mycket trafik.
Så här ser Storsjön ut från Bovik.
När vi kom åter till OKQ8 i Forsbacka ville jag ha ett gruppfoto.
Men det var svårt att få plats med 19 hojar i bredd.
Ulf har gjort en film.
Ett stort tack till alla som gjorde detta till ännu en trevlig kväll och ett extra tack till Kurre som var sweeper och tuggade damm hela kvällen.
Tisdagsrundan den 9 augusti
På väg till samlingsplatsen för kvällens tisdagsrunda såg jag en tjej som var ute och gick med en häst, så jag stängde av motorn och rullade ikapp. Tjejen tackade och hästen gillade att det blev tyst.
Sen fortsatte jag och passerade under E16.
Jag körde en genväg över dammen i Mackmyra.
Snart framme ….
Vid Circle K i Hagaström dök det upp 17 man som ville hänga med på tisdagsrundan, så med mig inräknat blev vi 18 personer. Jag tyckte att det var lämpligt att köra efter cornermanprincipen och Kurre ställde upp som sweeper.
Vi drog norrut på en av Gästriklands häftigaste grusvägar som är smal, kurvig och kuperad.
När vi hade kört 17,5 km ringde Kurre och berättade att en hoj hade lagt av och att det var omöjligt att få igång motorn, så han skulle vänta tillsammans med hojägaren tills bärgaren kom. Kurre sa åt de andra att de kunde fortsätta framåt vilket de gjorde. Problemet var bara att nu stod det flera cornermans i skogen och väntade på sweepern, men Palle och en till körde tillbaka för att hämta dem.
Vi fortsatte genom Oslättfors.
Vi passerade en bom.
Men vid den här bommen var det tvärstopp. Det gick inte att ta sig förbi så vi vände.
Eftersom ingen kan ta sig förbi bommen växer vägarna snart igen.
Vi gasade vidare ….
Ännu en bom och jag upplever att det är fler bommar närmare Gävle. Men det har väl sin förklaring i att det slängs mer skräp närmare en större stad. Men det var i alla fall lätt att ta sig förbi.
Något slags väghinder under E4:an.
Den här bommen var det ganska lätt att ta sig förbi, men det var en skapligt hög kant, men med lite hjälp kändes det säkrare.
Vid ”Storsten” stannade vi för att dricka kaffe.
Sen fortsatte vi på fina vägar och stabila broar.
Som jag nämnde tidigare stannade Kurre och en till för att vänta på bärgaren, några vek av tidigare så inte förrän 20:45 kom vi 11 som körde hela rundan åter till Circle K i Hagaström.
Jag hörde från några som hade kört längre bak i ledet att det ibland gick så sakta att det växte spindelväv på en av hojarna.
Tack till alla deltagare som gjorde detta till en trevlig kväll.
På hemvägen var jag tvungen att kolla om det gick att köra en liten stig som jag hade sett tidigare på dagen.
Det gick att ta sig vidare på stigen så nu har jag ytterligare en vägsnutt att lägga in i nån grusvägsrunda.
Tisdagsrundan den 16 augusti
Den här kvällen var det premiär för att dela upp gängen i 2 grupper. En lite snabbare grupp med en rutt som innehöll några tekniska partier som t.ex. halvt bortspolade backar samt spåriga och snorhala stigar. Den lugnare gruppen fick köra lite enklare vägar och den rutten var dessutom 5 km. kortare.
12 man dök upp vid Preem i Järbo och i den snabbare gruppen där jag var turledare blev vi 9 personer samt att Jonte tog på sig uppdraget som sweeper.
I den lite lugnare gruppen var de 3 personer med Kurre som turledare. Eftersom de bara var 3 behövde de inte köra enligt cornermanpricipen.
För att vi inte skulle blanda ihop grupperna längs färdvägen drog vi i den snabbare gruppen iväg 3 minter före de andra.
Den här lilla omvägen körde inte den lugnare gruppen.
Bitvis var det tjock makadam som inte alla gillade, men hemligheten är att gasa mera. 🙂
Härliga vägar …..
… och stabila broar. 🙂
Hela gänget samlades för att fika vid Ivantjärns JVO. Här hade jag tänkt att det skulle vara möjligt att byta grupp om någon ville köra saktare eller snabbare, men ingen bytte grupp.
Efter fikat var det dags att dra vidare.
Vi körde genom Jädraås vindkraftpark.
Härliga vägar.
Alla 9 tog sig förbi Sörjasbäcken och den gräsligt hala vägen.
Det här spåriga avsnittet slapp den lugnare gruppen.
En bom som är skapligt lätt att passera.
Det gäller att köra sakta förbi hus så att man inte retar upp någon.
En koll att alla klarade sig helskinnade på den snorhala vägen.
Vi fortsatte ….
När vi kom tillbaka till Preem i Järbo var de som hade kört i den lugna gruppen redan där.
Det här med 2 grupper funkade så bra att det antagligen blir fler gånger. Problemet är bara att jag måste hitta någon som vill vara turledare i en lugnare grupp och sen måste ytterligare 2 personer ställa upp som sweepers.
Ytterligare ett litet problem är att det inte är helt enkelt att planera 2 olika rutter med gemensam start, gemensam fikapaus och gemensamt avslut. Att göra den planeringen tog mig minst 2-3 timmar med Mapsource och Basecamp i datorn.
Men tack allihopa för att ni gjorde detta till en trevlig kväll. Ett speciellt tack till Kurre som ställde upp som turledare i den lugnare gruppen och till Jonte som tuggade damm som sweeper i den snabbare gruppen.
PS. Med snabb grupp menar jag den farten vi normalt håller på tisdagsturer och resor, dvs. max 70-80 km/tim. på grusvägar.
Tisdagsrundan den 23 augusti
Några hundra meter före OKQ8 i Storvik tändes varningslampan för bränsle och när jag stannade vid pumpen stod trippmätaren på 205 km. Jag fick i 9,82 liter vilket blir 0,48 liter per mil, så alltså drar 690’in lite mer bensin än min KTM 790.
När jag hade tankat kollade jag in nästa generations grusbusar.
Det dök upp 18 man till säsongens 14:e kvällsrunda på grus, så jag trodde att det skulle bli ett nytt rekord.
Men sen dök det upp ännu flera så vi blev totalt 22 man vilket är ett nytt rekord!
Det var några som inte visste hur cornermanprincipen funkade, men efter att jag hade förklarat det drog vi iväg.
Ett kort över axeln. 🙂
Här väntade vi en liten stund så att hästen med tjejen kunde gå undan.
Härliga vägar.
Här stannade jag för att se att alla var med.
Nu börjar den där lömska hösthalkan komma så det var grymt halt på några ställen
På en sån här torr väg är det dock inte halt, men det blir hemskt dammigt.
Här var det lite svårt att hitta var stigen börjar för de höll på att fälla träd.
En till liten paus för att vänta in alla.
Här hade jag en varning för dike i GPS’en, men kanterna på diket försvinner mer och mer.
Som planerat svängde jag in till fikaplatsen vid Kratten.
Vi drack kaffe, snackade lite och kollade in den fina utsikten.
Efter fikat var det dags att dra vidare ….
Jonte ställde upp som sweeper igen.
Vi körde småvägar och större stigar.
Här gjorde jag ett stopp före bommen av en mycket bra anledning.
Det är nämligen så att om jag hade passerat bommen snabbt hade den blivit dold i dammolnet. Så bara för att ingen skulle köra på den stannade jag en liten stund.
Några minuter över 8 kom vi tillbaka till OKQ8 i Storvik.
Tack till alla som gjorde detta till ännu en trevlig tisdagskväll och ett speciellt tack till Jonte som var sweeper och tuggade damm hela kvällen.
Tisdagsrundan den 30 augusti
12 man kom till Preem-macken i Järbo för att vara med på kvällens säsongsavslutning.
En Minion skulle få sitt livs åktur.
Vi började med vägen in bakom Bohlin’s och den hade jag faktiskt aldrig kört förut.
Tack vare den här sträckan bakom Bohlin’s blev det 500 meter mindre asfalterad väg.
Lite otäckt är det att köra 70 km/tim när djuren lurar i buskarna.
Det blev en hel del fina vägar även i kväll.
Härligt tjock makadam. 🙂
Jag stannade för att se att alla var med.
Vi fortsatte.
Här stannade jag för att visa var det är snorhalt.
Vi gasade vidare.
Vi stannade för att fika vid den före detta tjärfabriken.
Resterna av tjärugnarna syns fortfarande.
Det är mycket klotter på huset.
Ett träd blockerar vägen så tyvärr kan man inte fortsätta.
Men jag ska nog åka hit nån dag och såga av trädet så det går att fortsätta.
Jag vände min 690 lätt med hjälp av sidostödet.
Men det är tveksamt om sidostödet håller för att vända en BMW 1200 GS.
Vi fortsatte.
Jag hittade faktiskt en ny bro som vi körde över.
Det byggs väldigt mycket på Kungsberget så det finns många nya vägar.
Vi körde upp för att kolla utsikten från toppen.
Om jag ser rätt så är det Johan som tar en bild på oss.
Vi körde nerför Kungsberget på den södra sidan. Det ser inte brant ut på bilden men det är brant och stenigt.
Jag fick en bild på cornermannen.
Vi kom tillbaka till Preem i Järbo några minuter före solnedgången.
Tack till alla som gjorde detta till en trevlig kväll och ett speciellt tack till Jonte som ställde upp som sweeper igen.
Trots att detta var den 15:e säsongen med kvällsturer på grusvägar är det faktiskt inte en enda runda som är exakt lika som en annan. Men att hitta alla vägar, rekognosera, skapa rutter, planera var vi ska fika och göra bildreportage etc. tar mycket tid i anspråk. Så det är flera deltagare som tycker att jag borde ta betalt av de som deltar på kvällsrundorna. Än så länge har jag inte begärt betalt, men du som har varit med på en eller flera kvällsturer och uppskattar mitt jobb kan gärna Swisha ett bidrag till 070-6308000. 🙂