MC-äventyret 2024 – dag 2


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över MC-äventyret 2024.


Detta är sida nummer 1000 här på Hojresor!


Tisdag den 30 juli

Vi rev tälten på Fiskeboda Camping, packade ner våra saker och drog på oss MC-kläderna.

Efter en stund var vi klara för avfärd.

Vi körde mindre vägar.

Här satt det en förbudsskylt men den var säkert bara för att hålla diverse pack borta, så vi körde.

Det var en fin liten förbjuden väg.


Vi körde till Qstar i Äsköping där vi fyllde på bensin.

Bredvid Qstar fanns det en ICA-butik så jag passade på att handla frukost.

Medan vi satt och åt frukost kom det ett annat gäng som körde TET.

VI körde vidare.

Vi körde en bit på riksväg 52 och hade oturen att hamna bakom en bil som körde riktigt sakta.

Alltså varför kör man i 55 km/tim när man får köra i 100? Om man nu vill köra sakta behöver man väl inte välja en 100 väg?

Det blev en lååååång kö efter oss. Gubben som körde sakta kanske trodde säkert att vägnummer 52 betydde hastighetsbegränsning max 52?

Vi svängde av till en trevlig mindre väg.


Det varnades för en vägbom på vägen som jag hade planerat så vi körde en omväg på 1100 meter.

Vi körde under Stavsjö järnväg, även känd som Nunnebanan. Det var var en 18 km lång järnväg i Kolmården som var i trafik mellan åren 1901 och 1939.

Den här vägen såg lite igenväxt ut och det gillar inte Lena, så vi körde en omväg på 2,6 km.

Fast frågan är om tjock makadam är enklare att köra på en en gräslig väg?

Sen blev det tjock lös sand som är lite svårt om man inte är van. Jag körde en bit och kollade, men det krävs en hel del övning för att kunna köra i sand så vi körde en annan väg.

Här var det ändå ganska fast underlag.

Efter skogen omkring Nunnebanan körde vi ner mot färjeläget i Säter, för att åka färja över Bråviken.

Färjan var nog på andra sidan Bråviken, i Skenäs färjeläge.

Medan vi väntade på färjan passade jag på att ta några kort.


Äntligen var färjan på gång.

Lena trivdes.

Det blev riktigt fullt på färjan.


Fin utsikt var det.

Skenäs färjeläge i sikte.

Vi kom iland och körde vidare.

Vi körde in till Söderköpings centrum där allt verkar vara förbjudet. Men vi hittade i alla fall en parkeringsruta där man egentligen skulle ha en P-skiva, men hur fäster man en sådan på en motorcykel?

Vi gick upp bredvid Göta kanal.

Vi tänkte äta en varsin glasskreation i Smultronstället, men det var en hopplöst lång kö.



Vi köpte en varsin bägare med 2 kulor i botten toppat med mjukglass.

Smultronstället hade den bästa mjukglassen som jag någonsin har ätit.

Vi fick perfekt utsikt när vi åt våra goda glassar.

När vi hade ätit upp glassarna passade vi på att kolla slussen i Göta kanal.


Efter glasspausen i Söderköping körde vi vidare.

Söder om Söderköping finns det grymt härliga kurviga vägar, både med asfalt och grus.




Sen kom vi fram till ytterligare en privat väg, så vi var tvungna att köra en omväg på 9,7 km.



Som sagt, härliga kurviga vägar.



Kärrbovägen såg intressant ut, men den körde vi inte.

Härligt kurvig asfalt.



Jag hade planerat att vi skulle tanka på Bilisten i Ukna, men bensinen var slut.


Vi fortsatte på de fina grusvägarna och kom till ett dött träd.



Tillslut kom vi fram till Lenas faster Anna och hennes man Tord där vi skulle tillbringa kvällen och natten.

De höll på att bygga ett nytt badrum och tvättstuga.

Det blir säkert fint när det blir klart.

Bengt tog foton på en blomma.


Det gick inte att ladda min mobil för det var smuts i USB-C kontakten, så den fick jag jäklas med för att få bort smutsen.

Efter en varsin whisky var det bara att sova en stund.


Klicka på pilen för att gå vidare till dag 3.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.