Tur att jag har pelarborr och svets mm. för jag fick tillverka ett eget fäste till GPS’en. Det var verkligen inte ”bara” för jag gjorde säkert 20 modifieringar.
Nylackad. 🙂
Monterat & klart.
Nu har jag kopplat in ström till GPS, värmehandtag och eluttag för värmehandskarna, sen har jag kopplat om så att cigg-uttaget har spänning hela tiden, så att jag kan ladda telefonen och kameran när hojen är avstängd. Men det var ett helsike att få in alla kablar bakom lyset. Om ni undrar så har jag haft kopparpasta på alla kabeländar, så att jag slipper oxid.
Jag har gjort GPS-fästet justerbart, så att jag kan se när jag sitter och kör.
Om jag ska stå så är det bara att vrida upp GPS’en.
Oxford handtagsvärme kan vara bra för kalla dagar.
Efter en massa strul och returnerande av handtagsskydd som inte passade återanvände ett par HDB-handtagsskydd som jag hittade i garaget, eller snarare HPD, eller HopPlockade Delar, eftersom de är en aning modifierade.
Vikbara speglar är också bra. De finns hos KTM’s återförsäljare som t.ex. Karlströms motor och har artikelnummer: 58312040200
Dels är det bra att kunna vika in speglarna när de är i vägen, eller om man tappar hojen så är det bättre att spegeln går av än att reglagefästet går sönder.
Så nu börjar det likna något.
Lite provkörning. 🙂
Här var jag tvungen att vända och köra en sväng till för det var så kul i det tjocka gruset. 🙂
GPS-fästet funkade och den böjdes inte ner när jag körde i några riktiga gropar.
Så på nästa tisdagsrunda får ni se hojen. 🙂
Excel-fälgar.
Det tog inte lång stund innan jag beställde Excel fälgbanor av Wheels & Parts, så jag kunde ersätta de snorhala Metzler Karoo 3 som satt på när jag köpte motorcykeln.
Original fälg bak är hela 4,5″ bred så jag bytte till Excel med måtten 2,5″ x 18″ Sen kunde jag montera bra däck till grusvägarna.
Fram är det 2,5 x 21″ original som jag bytte till Excel med måtten 1,85 x 21″
20210626 – AXP skid plate till KTM 790 Adventure
Så här ser original skydd ut på KTM 790. Om man får en liten smäll på vänstersidan så kan den tunna plasten vikas in och klämma av bensinröret. Det hände tyvärr med Lennarts hoj i när vi körde 95 mil grus, så det blev transport med bärgare från skogen.
En koll hur det ser ut under efter 2295 mil.
Det syns att jag har kört en hel del grusvägar.
Det är till och med några bucklor i den tunna aluminiumplåten.
Jag köpte ett AXP-skydd som är tjockare och skyddar bättre.
Här ser ni bränsleröret som sitter väldigt nära det tunna originalskyddet.
Det var verkligen inte ”bara” att få dit det, men nu sitter det där.
Ni kan läsa mer om AXP-skyddet hos AXP-racing.com
Jag beställde mitt från Strombergs som levererade på bara några dagar.
Det går dock inte att ha ett centralstöd när man har ett AXP-skydd, så nu har jag ett begagnat centralstöd till salu. 🙂
20210824 – renovering av framgaffel.
När jag skulle dra iväg på 100 mil grus upptäckte jag att framgaffeln läckte olja. Då hade hojen gått 2575 mil och 150 mil senare är den äntligen renoverad. Det var ändå dags för oljan var svart men nu är det nya packboxar, ny olja samt gaffelbensskydd i neoprene.
Med väskor från Xtremada Soft Panniers från BUMOT får jag med mig det jag behöver på resor.