Nordkap 2023 – reseinbjudan


Uppdatering 20230116
Fullbokad, men reservlistan är tom så du har fortfarande chansen.


Den 1-16 juli 2023 kör vi en cirka 400 mil lång äventyrsresa till midnattssolen och Nordkap på så mycket grusvägar som det bara går.

Vid Karesuando camping kan vi räkna med midnattssol.

Från Kautokeino ska vi köra den gamla postvägen till Alta.
Den nya Skarvbergtunneln på E69 kunde inte öppnas 2022 som planerat, så nu är planen att den öppnas 1 mars 2023.

Men jag planerar att vi ska köra den gamla vägen.

Jag har kört en hel del av vägarna tidigare och i november 2014 började jag planera en liknande resa till sommaren 2015, men det blev ingenting av så vi körde den aldrig. Den kanske inte blev av p.g.a. att mina resor inte var så kända då, men efter att jag har arrangerat många resor är det ett annat läge och vissa resor har blivit fullbokade på mindre än en halvtimma.

En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:

  • Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma!!!

Bra betyg, eller hur? Men även om jag ofta får omdömen att det är grymma resor har jag inte nöjt mig med det, utan jag försöker alltid få dem bättre. Jag fuskar inte heller och snor spår från TET eller TuR Norden, utan jag försöker alltid att hitta vägar som ingen annan har hittat.

Jag letar nya vägar som inte ens finns på kartor och har ganska nyligen lärt mig ett enklare sätt att rita av vägar som jag ser på satellitbilder i Google Earth. Dessa ritade spår infogar jag sedan med hjälp av Garmin Mapsource och BaseCamp i andra spår så att jag får ihop lagom dagsetapper. Jag har haft GPS sedan vintern 2004-2005 och har sparat så gott som allt sedan dess, så för närvarande har jag 1136 spår av vägar som inte finns på kartor samt 4236 waypoints i min samling. Apropå nya vägar så har jag lagt in 20-30 vägar som inte finns på vanliga kartor,  så vi kan räkna med överraskningar. Men överraskningar hör ju till om det ska bli ett riktigt äventyr.


Lite om resan.

  • Max antal deltagare på denna resa är 8 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Vi kommer att köra på massor av fina grus- och småvägar.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade röda turerna på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna med stressade bilister.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket, bra däck och helst då nabbdäck.
    Jag kommer antagligen att köra på Pirelli MT21 eftersom jag vet att de håller skapligt långt.
  • Din motorcykel bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Vi ska övernatta i värdshus, annex, vandrarhem och campingstugor.

Ruttbeskrivning.

Dagsetapperna är preliminära och kan ändras om jag hittar någon intressant väg, men jag beräknar att den totala körsträckan blir cirka 400 mil.

För att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Raggsocka Logi i Ockelbo. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen två veckor senare på en söndag. Det kanske även är några som transporterar motorcyklarna med bil till Ockelbo och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe. Angående bil & släp eller annat transportfordon så går det bra att låta de stå kvar i Ockelbo under veckan.

Kostnaden är totalt 17 500 kronor (inklusive moms)

  • I kostnaden ingår cirka 400 mil guidning under 14 kördagar.
  • 15 övernattningar i värdshus, annex, vandrarhem och campingstugor med max 2 personer per rum.
  • 6 serverade frukostbufféer.
  • 9 frukostar som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe. Den som har allergier eller speciella önskemål kan följa med och handla så att det blir rätt.

Utrustning som du måste ha med.

  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck behövs till övernattningar där det inte ingår sänglinne.
  • Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukost och mat som vi tillagar själva)
  • Tillgång till Trangiakök eller liknande. Du behöver inte ha ett eget campingkök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan.
  • Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.

I den här resan kommer vi att fixa vår egen mat vid många tillfällen. Så se till att du har tillgång till ett campingkök.


Men istället för konserver är det faktiskt enklare med REAL frystorkad mat som finns i många varianter.
Då är det bara att koka vatten, öppna påsen, hälla i varmt vatten upp till markeringen, röra om, stänga påsen och vänta 10-12 minuter. Sen är det bara att öppna påsen och äta.

Bra att ha.

  • Kamera, GPS samt laddare.
  • Grenkontakt eller extra eluttag.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Handdukar och rena underkläder.
  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Alvedon och liknande samt personliga mediciner.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person.
  • Glöm inte att ta med mygghattar, för på några ställen finns det rikligt med knott och mygg!

Erfarenheter och lärdomar från tidigare resor.

  • Jag brukar fundera på vad som ska hända om det blir punkteringar, motorcykelhaverier eller olyckor, men jag har aldrig tänkt på vad som ska hända om jag blir sjuk själv, som jag blev i resan OnTop-2019. I och för sig bara magsjuk, men då upptäckte jag att det är viktigt att ha en backup på resor, alltså att en person till förutom sweepern har rutten i sin GPS.
  • Ett Trangiakök eller liknande är ett måste, för det går inte alltid att hitta matställen.

Lite mer detaljer om själva resan.

På lördag eftermiddag eller tidig kväll den 1 juli när ni är på väg till Raggsocka Logi i Ockelbo, där vi ska tillbringa första natten, är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på fredag morgon när själva resan startar.

Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare till Raggsocka Logi som du hittar till med koordinaterna N60.88496 E16.70855 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.

Det kan vara lite svårt att hitta exakt var man ska köra för Google och de flesta GPS’er har inte uppdaterat att Kvarnvägen är avstängd. Men lättast är att köra Vigatan, svänga in på Herrgårdsvägen och efter 55 meter svänger man in höger. Följer man sen den blå linjen som jag har ritat så kommer man till parkeringen framför receptionen.

Så här ser du Raggsocka logi om du har kört enligt mina instruktioner.

När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men strax före 19-tiden går vi till Atalanta Pızzerıa & Restaurang och äter något gott.



Efter middagen går vi tillbaka till våra rum i Raggsocka Logi, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset 🙂

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Efter skönhetssömnen går vi en trappa upp eller så serveras frukosten i Wij Trädgårdskök. (Jag får besked om detta senare).

Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.

Efter att vi har haft förarmötet gasar vi iväg norrut på fina vägar.

Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus.

Jag hoppas att det inte bara blir karlar på den här resan för tjejer kan gärna hänga med.

Efter all rekognosering vet jag att det blir massor av fina vägar med fina vyer.

Den 5-6 juli kommer vi att övernatta vid Jockfall camping.

Den 7 juli kommer vi att köra den gamla postvägen från Kautokeino till Alta, men om det är dåligt väder har jag en reservplan och det är att vi kan köra postvägen söderut den 10 juli.

För att slippa köra genom Alta den sista biten till Solvang camping, har jag tänkt att vi kan köra Detsikaveien.

Med hjälp av Google Earth har jag lyckats hitta ännu en liten väg som jag har lagt till i rutten.

Från Alta till Nordkapp camping finns det i stort sett inga andra alternativ än att köra på E6 till Olderfjord och vidare norrut på E69. Men för att få lite variation i körningen har jag hårdgranskat Google Earth och hittat några intressanta avstickare.

Natten mellan den 8 och 9 juli har vi förhoppningsvis midnattssol när vi står uppe på nordkapsklippan – den 307 meter höga bergsplatån – och kollar ut över Barents hav.


Midnattssol är härligt, dock lite förvirrande eftersom man inte vet exakt åt vilket håll söder är.

Några dagar senare, den 12:e juli, kanske hojarna blir tvättade när vi kör över Lilla Luleälven på väg till Camp Gielas.

Men är det mycket vatten är det nog säkrast att köra en annan väg.

Jag har även planerat in ett besök till ”baksidan” av Storforsen. Hit hittar inga turister, men även om de skulle hitta kan de säkert inte köra dit på den mjuka sandiga vägen.


Turisterna syns på andra sidan.

Efter besöket vid Storforsens baksida fortsätter vi till Camp Gielas i Arvidsjaur.

… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret 🙂

Anmälan / betalning.

  • Fyll i dina uppgifter i formuläret nedan och glöm inte att kryssa i godkännanden.
  • När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 1 000 kronor ska betalas.
  • När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler.

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 1 000 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 8 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring.

  • Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser.

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti.

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000

 

Här kan du göra din anmälan till Nordkap den 1-16 juli 2023.

Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll

  • När din anmälan har kommit in får du svar via e-post med uppgifter om var eller hur du ska betala 1 000 kronor i anmälningsavgift.
  • När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenord till deltagarlistan.

    Jag vill delta i Nordkap 2023.

    Ditt namn (obligatoriskt)

    Gatuadress (obligatoriskt)

    Postnummer(obligatoriskt)

    Ort(obligatoriskt)

    Ditt telefonnummer (obligatoriskt)

    Din e-post (obligatoriskt)

    Viken sorts motorcykel kör du? (obligatoriskt)

    Har du nabbdäck?

    Anhörigs namn (ICE)

    ICE, telefonnummer till anhörig.

    Frågor och önskemål som t.ex. eventuella allergier eller önskan om specialkost.

    Jag godkänner de Allmänna villkoren för paketresor

    Jag godkänner att mina uppgifter lagras enligt GDPR – Dataskyddsförordningen

    Jag godkänner att foton kan publiceras på webbsidan och sociala medier.

    Jag godkänner att foton kan användas i marknadsföringssyfte.

    Skicka gärna ett mail om det strular med formuläret så att du ser den här skylten.

    Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spammeddelanden i veckan.

    Välkomna 🙂 


    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.