Nu har Boris KTM Service mappat ECU’n till min KTM 690 Enduro R.
Ibland har motorn i min KTM 690 Enduro R helt plötsligt lagt av och den 24 augusti blev det riktigt illa, för när motorn la av stannade bakhjulet. Resultatet blev att motorcykeln sladdade omkull, jag fastnade med foten och vred av fotleden.
Andreas Borsiin, som driver Boris KTM Service, beskriver det så här:
- Det som brukar hända när den slår stopp är att mappningen är snål på avslag och sen när man öppnar trotteln rusar luften in och då blir blandningen så snål att den inte tänder utan säger bara poff och stannar.
Egentligen skulle jag ha fixat detta innan olyckan skedde, men bättre sent än aldrig tänkte jag och tog bort ECU’n.
Det är bara att lyfta ECU’n rakt upp och ta bort 2 kontakter.
Sen var det bara att packa ner den i en lämplig kartong och skicka till Boris KTM Service.
Andreas Borsiin kopplade ECU’n till datorn och programmerade in en uppdaterad mjukvara.
Efter några dagar kom den tillbaka.
Jag monterade ECU’n och startade motorn.
Andreas Borsiin sa att 2 av 10 motorcyklar visar en felkod och det gjorde naturligtvis min. Men det är inget fel utan det blir bara så när motorcykeln märker att något är ändrat. Andreas sa att det felkoden oftast försvinner av sig själv, eller så skulle han skicka ner en felkodsläsare så jag kunde ta bort felkoden.
Jag lät motorn gå en stund, sen stängde jag av den och när jag startade den igen var felkoden borta. 🙂
Här ser ni förresten att motorcykeln har rullat 16836 km.
Provkörning gör jag en annan dag, för nu är det lite lurigt med is här och där.
Det är även dags att göra rent luftfiltret.
Nu är det bara att hoppas att motorn inte helt plötsligt stannar, men jag återkommer med ett utlåtande efter provkörning.