Pilkalampinoppi 2024

Pilkalamoinoppi 2024 – intro och indexsida.
Länkar till 4 sidor med 230 bilder finns längst ner på den här sidan.

Bakgrund.

Första gången jag besökte Pilkalampinoppi var den 6 oktober 2018 när Palle och jag körde dit. Sommaren efter, när jag guidade resan 75 mil grus, körde jag dit igen. Sen dröjde det 3 år till nästa besök som blev när vi körde SMC’s hemliga nationaldagstur 2022.

Sen har jag funderat på att köra till Pilkalampinoppi igen, men det är lite för långt för en dagstur. Ska man köra mindre grusvägar från Gästrikland och tillbaka blir det cirka 50-60 mil. När Palle och jag körde dit 2018 blev det en liten runda på 46 mil och det var lite väl mycket för en dag.

Att köra dit på 2 dagar funkar inte heller, för det finns inget ställe att övernatta nära Pilkalampinoppi. I alla fall inte nu när Noppikoski vandrarhem är långtidsuthyrt. Dessutom vill man komma dit någon gång mitt på dagen, så därför är det bäst med en 3-dagars resa.

Att hitta ett ställe att övernatta inom lagom avstånd från Pilkalampinoppi var verkligen inte lätt. Jag sökte på internet, skickade e-post och ringde till ett 10-tal ställen i Järvsö, Ljusdal och Edsbyn mm. Som jag har skrivit tidigare är verkligen inte lätt att planera resor för det är ju inte bara boende och mat som ska vara bra till en hyfsad kostnad, utan det ska vara intressanta vägar både dit och därifrån också.

Ett tag var jag på väg att ge upp, men trägen vinner, så tillslut fick jag klart med en natt i Raggsocka Logi och två nätter i Skålsjögården.

Planen var att köra 736 km på 3 dagar så resan kunde ha hetat 74 mil grus, men nu fick den namnet Pilkalampinoppi som är lite svårt att uttala. Men det uttalas precis som det är skrivet. 🙂

För att få bra pris på middagar och boende i Skålsjögården skulle vi egentligen ha varit 12 personer, men det var lite svårt att fylla deltagarlistan. Varför vet jag inte, för den här resan var precis lika välplanerad som alla andra resor som jag har arrangerat. Kanske det beror på att det är svårt att uttala Pilkalampinoppi, eller så beror det helt enkelt bara på att folk är lite avvaktande när det är något nytt och okänt? Men förhoppningsvis kommer det här resereportaget att intressera flera, så att intresset blir större om jag arrangerar en resa till Pilkalampinoppi sommaren 2025.

Torsdag 13 juni.

När jag höll på att packa ner saker i min drybag hörde jag att det haglade ute, så jag tog en bild på den vita gräsmattan.

Men vad är nu detta för väder den 13 juni tänkte jag och kollade väderprognosen, som visade att det kunde bli spridda skurar i helgen. Helt perfekt egentligen för då blir det inte så fruktansvärt dammigt.

När jag hade packat ner allt jag behövde till 3 övernattningar körde jag mot Ockelbo.

För att tanken skulle vara full i morgon när själva resan startade tankade jag vid OKQ8 i Ockelbo.

Jag kom först av alla till Raggsocka Logi.
Jag har sett att det förekommer störningar på TV’n i matsalen och eftersom jag jobbar som antenntekniker passade jag på att kolla vad de har för antenn. Den såg skaplig ut, men utan att mäta går det inte att säga vad störningarna beror på, så jag bör ta firmabilen och göra ett besök.

Strax före 18-tiden var det bara jag som hade kommit.

Men 50 minuter senare  hade det kommit 5 till.

Vi 7 som skulle övernatta i Raggsocka Logi gick till restaurang Atalanta och käkade, sen gick vi tillbaka våra rum för att drömma om rivspåren som vi skulle göra i gruset.

Fredag 14 juni.

På fredag morgon kom det 2 till så vi blev i alla fall 9 personer som hade en mycket trevlig långhelg, med bra körning och god mat.

Klicka på nån av pilarna för att se och läsa mer om Pilkalampinoppi 2024:

Några utvalda bilder, eller “the best of Pilkalampinoppi 2024”

Dag 1 – fredag den 14 juni.
Raggsocka Logi – Skålsjögården

Dag 2 – lördag den 15 juni.
Skålsjögården – Skålsjögården

Dag 3 – söndag den 16 juni.