Provkörning med mappad ECU.

Efter att Boris KTM Service hade mappat ECU’n (Electronic Control Unit, eller styrenhet på svenska) till min KTM 690 Enduro R var det dags för provkörning.

Otroligt nog var det cirka +10°C i luften trots att det är den 1 december.


Det går fortfarande att köra förbi stenarna.

Härliga vägar.


Jag behövde inte köra långt innan jag märkte att mappningen gör att motorn går lugnare på lägre varv.

Jag körde även på några stigar.


Den här vägen har inte mycket trafik.

Men det var väldigt blött och mjukt.

När vi kör tisdagsrundor på den här vägen brukar vi köra rakt fram, men jag har funderat på var man kommer om man svänger vänster.

Idag hade jag chansen att kolla så jag svängde vänster och därmed har jag hittat ett nytt avsnitt. Den ”nya delen” är i och för sig bara 346 meter lång, men vi slipper i alla fall 225 meter asfalterad väg och det är ju alltid något.

När jag kom hem såg jag att det var dags att tvätta hojen.

Skapligt att kunna stå ute och tvätta hojen den 1 december.

Dagens lilla runda blev bara 21,5 km men det räckte i alla fall för att konstatera att motorn går jämnare på låga varv. Den blev helt klart mindre ryckig, så jag kunde rulla sakta framåt på 1:an med motorn på tomgång vilket är bra om det är en svårare stig med rötter och stenar. Trots att jag till och med bromsade ner farten så motorvarvet blev lägre än tomgång stannade inte motorn.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.