Tryck här för att komma till indexsidan över Rekognosering inför grusresor till Norge.
Söndag den 6 september 2015 blev det lite ändrade planer.
Eftersom vi startade denna resa en dag senare än planerat måste vi skippa en del av rekningen och köra en de 65 milen ända hem. Vi var ju tvungna att vara hemma på söndag kväll eftersom Bengt-Åke hade inbokade jobb på måndagen. Men vi körde i alla fall en hel del grusvägar eftersom det är genvägar 🙂
Vi lämnade Vågåmo och Smedsmo camping som ni ser där nere i dalen.
Vi körde en riktigt fin väg bredvid vattnet.
Tillslut var vi tvungna att köra ut på en bro för att kolla vattendraget vi körde bredvid.
I planen fanns även att käka lunch på Cadillac Diner i Tretten, men eftersom vi hade skippat ett fjäll var vi så tidiga att de inte hade öppnat än.
Det är säkert ett trevligt ställe …. men men … det tar vi nästa sommar 🙂
Vi drog iväg ut på gruset igen och här behövde vi inte betala för det var gratis för motorcyklar.
Vi stannade och lagade vår egen lunch på Trangiaköket.
Sen kom vi till en ny variant av betalning vid en Bomväg där vi fick skicka ett varsitt SMS.
Inom en minut kom SMS i retur som gällde som kvitto, sen kom ytterligare ett till SMS med instruktioner att betala 27 SEK inom 14 dagar. Det fixade jag via internet när jag kom hem. Ganska enkelt, när man väl kan det.
När det var avklarat gasade vi vidare.
-Vart ska du, vägen slutar ju snart, sa Bengt-Åke.
–Jag känner till en hemlig väg, svarade jag.
Åter i Sverige.
Tankstopp i Höljes sen gasade vi 98 härliga kilometer grusvägar till Malung. Om vi hade kört asfaltvägarna hade det blivit 114 kilometer och tagit längre tid, så där ser ni – genvägar är snabbare.
Men vi slapp inte asfalten helt för några hundra meter över dammen var asfalterad.
Här såg jag en intressant väg ute på ön i Tossjön så vi stannade för att kolla GPS’er och ta kort. Att jag hittade vägen redan den 6 september 2015 betyder att jag såg den långt innan de uppfann TET och TsT.
Bengt-Åke kollade sin GPS.
Den här bilden av sjön Niställingen nån mil nordväst om Malung får avsluta den här berättelsen, för det började bli sent på dagen så vi beslutade att köra de sista 20 milen på större vägar ända hem.
Nu återstår “bara” planering av en massa detaljer samt att fixa bankgarantin för resegarantin hos Kammarkollegiet och sist men inte minst – att räkna ut vad ett deltagande kostar. Sen kan ni räkna med att en anmälningslista kommer upp här på webbsidan.
Uppdatering:
Det är klart med resegarantin hos Kammarkollegiet, jag har räknat ut vad ett deltagande kostar samt att ni hittar anmälningsformuläret längst ner på presentationssidan Norwegian gravel adventure – 2016