SMC Gävleborgs hemliga nationaldagstur 2024


Onsdag 5 juni.

Eftersom nationaldagen 2024 var på en torsdag och resan 85 mil grus startade på fredagen erbjöd jag deltagarna i den resan att även vara med i den hemliga nationaldagsturen. Naturligtvis utan att ta extra betalt för den guidningen, eftersom deltagande i SMC’s hemliga turer inte kostar något. Men om de ville stanna en extra natt i Raggsocka Logi var de tvungna att betala för en extra natt, dock till ett förmånligt rabatterat pris.

Därför startade jag 690’in redan på onsdagseftermiddagen för att köra till Ockelbo där jag skulle träffa några av deltagarna i resan 85 mil grus. Men jag gjorde ett snabbstopp vid Medskogssjön för att kolla att min drybag satt fast. I väskan hade packat ner allt jag behövde för en 3-dagars resa + lite till.

I den stora väskan hade jag även packat ner en liten väska till nationaldagsturen och en liten väska ovanpå för att lätt komma åt termosen.

När jag kom fram till Raggsocka Logi strax efter halvfem-tiden, såg jag att några hade redan kommit.


Vi var några personer som stannade en extra natt i Raggsocka Logi.


Nationaldagen den 6 juni.

Jag vaknade tidigt och gick ut för att kolla om det fortfarande var luft i bakdäcket som jag monterade häromdagen.

Vid 7-tiden serverades frukostbuffén.

Strax innan förarmötet kom det 9 lokala grusbusar från Gävleborgs län, sen var det deltagare från Dalarna, Hässleholm, Karlstad, Sigtuna, Åkersberga, Vallentuna och Umeå. Så vi blev totalt 21 motorcyklister. 🙂


Kul att så många ville delta i SMC Gävleborgs hemliga nationaldagstur, som jag planerade och guidade på grusvägar för 13:e gången.
Efter förarmötet startade vi resan mot det hemliga målet.


Som vanligt hade jag planerat många mindre vägar och även 18 sträckor som inte fanns på vanliga kartor.

Vi kom till en skylt med texten Fel åkriktning – vänd om men jag hade inte fel så vi fortsatte.

Detta kan väl inte vara fel håll?

Vi kom snart ut på några större grusvägar.


Vi körde upp till ett vindkraftverk för att ta en paus och ett gruppfoto.

Dagen till ära hade många av motorcyklarna svenska flaggor monterade.

När vi hade kollat på utsikten gasade vi vidare.




Jag tog ett kort över axeln också.

Härliga vägar.

När vi kom till Ingo i Kilafors visste fortfarande ingen förutom sweepern, var det hemliga målet var.


Strax intill Ingo finns restaurangen Hambo Krog, där det eventuellt blir lunch när vi kör Ockelbo gravel rally.

Efter att några hade tankat var det bara 500 meter körning till det hemliga målet som var Järngängets nostalgikafé.

Vi skulle vara framme vid 12-tiden, men vi var ungefär en kvart tidiga.

Snart började det rulla in fler motorcyklister.

Att vi kom först måste bero på att vi genade genom skogen.

Det samlades fler och fler ….









Vi gick in för att kolla hur det såg ut i Järngängets nostalgikafé.

De hade ett kameramuseum.

Det fanns mycket prylar.

Ett ficklampsmuseum fanns det också.

Mycket viktig information på en dörr, men tyvärr fick jag inte se de listiga katterna.

Det började bli dags för fika.




De hade gjort i ordning grymma mackor.

Det fanns även något till efterrätt.

De flesta sökte skydd när det kom en liten regnskur.

När vi hade fikat klart tackade vi för oss och körde vidare.

Jag hade planerat att vi skulle köra en gammal väg bredvid den före detta skidbacken Norrlandsporten.

Backen blockerades av en bastant bom så vi började leta efter en annan väg. Men då var det någon som såg att bommen inte var låst.

Det var länge sedan det åktes skidor i backen.

Jag väntade tills alla hade passerat bommen.

Sen körde vi uppför ….

Efter en stund var vägen blockerad av ett träd, som vi lyfte undan.

Men längre upp var vägen så sönderspolad av regnvatten att det var så gott som omöjligt att köra vidare, så vi vände.

Ner igen då.

Efter att vi hade kört en omväg på 12 km kom vi till vägen där vi skulle ha kommit om vi hade tagit oss uppför backen. Men där fanns det en ganska svårpasserad bom, så risken är att vi hade fått vända i alla fall.

Här är en av ”vägarna” som inte finns på kartan.


Vi körde en fin väg mellan åkrarna.

Här var det lite svårt att hitta vägen.


Tillslut hittade jag den nästan igenväxta vägen.

Lite större väg en stund.

En liten paus innan vi körde in på ”Reidars väg”

Efter ett tips från Reidar körde jag den här vägen första gången den 20 augusti 2021.


Detta är en av vägarna som jag inte var helt säker på om den fanns i verkligheten, men det gör den. 🙂



Härliga vägar.


Vi stannade för att kolla vyerna från vägen som går mellan Viksjön och Storsjön.

En snabb koll på Viksjön.

Vi blev lite hindrade av någon som lastade timmer på självaste nationaldagen.

Det var dags att ta en liten paus.

Sista sträckan mot Ockelbo körde vi på en före detta banvall.


Vid Preem i Ockelbo var det dags att tanka så att vi hade fullt i morgon när vi startade resan 85 mil grus.

Efter besöket på macken körde de lokala grusbusarna hemåt, medan vi som skulle köra resan fortsatte till Raggsocka Logi.

Tack till alla som gjorde detta till en trevlig dag och välkomna åter. Jag vill även tacka SMC Gävleborg, för utan dem hade det inte blivit några hemliga nationaldagsturer.

Sist men inte minst tackar jag Stefan som ställde upp som sweeper när vi körde efter cornermanprincipen.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.