Sommaren 2010.


Eftersom det inte blev någon MC-mässa i Sverige i år gick branschen ihop och ordnade MC-Live ett par helger, med möjlighet att provköra olika motorcyklar. Det var i Göteborg den 29 april och i Barkarby den 1 maj.

Lördagen den 1 maj skulle vi besöka MC-live i Barkarby, så jag och Lena körde till Shell i Årsunda där vi träffade Bengt.

Lena trivdes.

Efter att vi hade tankat körde vi till Gysinge där vi stannade för en liten paus.



Sen fortsatte vi till Nysätra kyrka där vi tog nästa paus.


När vi kom fram hördes det att folk provade hur fort de olika motorcyklarna gick. Att det är tillräcklig acceleration visste jag redan, så jag ville prova hur sakta man kunde köra med den nya modellen av KTM Adventure, eftersom min KTM 990 var otroligt rapp på gasen. Nästan jobbigt faktiskt när gasrullen kändes mer som en strömbrytare med två lägen – av eller på.



Tyvärr har jag inte fler bilder, men hemma igen konstaterade jag att det blev en ganska kylig 40-mila runda i blåsvädret.


20100515 – Rekognosering på Kungsberg och Lenåsen.

Jag körde en runda för att kolla några vägar inför nästa tisdagsrunda.

Jag tänkte köra upp till toppen på Kungsberget, men det gick inte.

Jag körde upp till Vettåsen istället för att kolla några nya vindkraftverk.



Fördelen med vindkraftverken är att det byggs en hel del nya grusvägar.

Här var det dock skapligt mjukt.


Jag körde vidare för att kolla en skatt som ska finnas under den här bron, men jag hittade den inte.

Fint porlande vatten var det i alla fall.

Jag fortsatte på den fina vägen mot Kungsgården.


20100522 – Övningskörning med Björn till Sandarne.

Björn ville övningsköra en rejäl runda så vi körde till Sandarne.

Vi tog en liten paus vid Långbobadet.

Loyden hade en KTM Superenduro.

Nästa paus tog vi vid Ljusne Strömmars Kraftverk.


Loydens Superenduro gick grymt bra.


Loyden, Björn och Bengt trivdes.


Vi körde på en mindre bro över Ljusnan.

Långt där borta syns Ljusne Strömmars Kraftverk, där vi var nyss.

Åt andra hållet finns det några gamla brofundament.

Det finns ett bord och en grill på fundamentet, men hur kommer de dit?

När vi hade kollat klart på Ljusnan körde vi hemåt.


20100530 – Övningskörning med Björn.

Vi körde in till ett ställe i Gävle för att Björn skulle öva bromsteknik mm.

Loyden trivdes.

Björn blev bättre och bättre på att bromsa.

På vägen till Sandviken körde vi ut på Laduholmen i Forsbacka.

– Kolla här, sa Loyden.

En brud på BMW’n. 🙂

Jippie!


20100605 – Lena och jag körde till Avesta.

Här kommer Lena strax före korsningen till Dalgränsvägen.

Vi har just kört på en liten väg mellan ett hus och en sjö. En väg som ägaren till huset vill ha som sin privata väg.


Vi körde till restaurang Dalahästen i Avesta.


Vi hämtade sallad först.

Sen hämtade Lena maten.


Vi körde vidare och tog en paus vid Flaxtjärn.



Sen körde vi vidare hemåt.

När vi kom hem såg jag att vår lilla utflykt blev 19 mil.


20100613 – Bengt och jag körde lite rekognosering.

Vi tog en liten paus nordöst om Lumsheden.

De hade byggt en hel del nya vägar så vi körde upp på Hällåsen och kollade läget.

Vi var ju tvungna att knuffa tillbaka stenarna efter oss.

Sen körde vi upp på Björnbackberget och kollade utsikten.

Här hittade vi ytterligare en ny väg.

Bengt testar om det går att sladda på den nya vägen.

Det blev en ganska bra dag, för vi hittade 2 nya vägar.


20100704 – Jag körde lite rekognosering.

Jag tog min Superenduro och körde en sväng för att kolla några ställen.

Här är ingången till Stollgången.

Jag hittade en ny väg.


Men den finns inte på kartan.

Jag körde en bit på den gamla riksväg 68.


20100710 – Vi körde till Västerås.

Inga, Lena och jag körde till Englaro i Ängelsberg där vi träffade Maria.

Dags för lite fika i Englaro.


Sen körde vi hem till Maria för att kolla var hon bodde.

Ruff gillade att vi kom och hälsade på.


Vi körde in till stan för att kolla på cruising.




På hemvägen från Västerås hittade jag ännu en bit av den gamla Salabanan. Perfekt lagom löst underlag. 🙂

En fin KTM Adventure S i solnedgången.


20100731 – Bibybron.

På resan mot Danmark sommaren 2010 passerade vi östra Hjälmaren där tog vi oss över Bibybron.

Bron hade nog sett sina bästa dagar.

Rasrisk?


Lättaste hojen först.

Brädorna var lite hala sidledes.


Min tur ….

Tvekar lite ….


Lite stöd av Bengt ….


… sen var det bara att titta långt fram och gasa 🙂

Vi tog oss över 😉

Vi var faktiskt några av de sista som körde över bron för den revs i november 2014.


Sen gasade vi vidare på MC-äventyret 2010 genom Sverige, Danmark och Norge.

Jag hittade några grymma bilder på bron av Arne Östlund. Klicka här för att se dem.


Lördagen den 21 augusti körde Bengt och jag en sväng för att kolla några ställen till Ockelbo gravel rally 2010.

Vi hittade några vägar som inte ens fanns på kartan, så frågan var om det är verkligheten eller kartan som gäller?

En svår fråga – hit eller dit?

Vi körde dit.

Vi tog en liten paus för att hälsa på grodan som bor vid Flottsjön.


Belsåstornet 1 km. står det på skylten, men vi det var för tuff körning för våra stora hojar så vi vände efter 800 meter.


Sen körde vi till den lilla hängbron i Jädraås.



Fredagen den 27 augusti tog jag ut min KTM Superenduro på en runda för att kolla några ställen.

Fina vägar.

Orange färg på träden måste väl betyda att det är en markerad KTM-led?


Härliga stigar.

Den här bron börjar bli bekant.


Fina vyer från bron.

Här fyllde de ångloken med vatten en gång i tiden.

Den gamla banvallen var väldigt mjuk.

Tur att det inte var framhjulet sjönk så jag flög över styret.

Lite längre fram fick jag förklaringen till varför det var så mjukt.


De hade grävt ner en kabel, så därför är det bäst att välja en annan väg till Ockelbo gravel rally.


Jag körde för att kolla den lilla bron nära Ivantjärn.

Sen körde jag hem och gjorde om rutten lite till Ockelbo gravel rally 2010.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.