Den 3-11 juli 2021 kör vi en, närmare 200 mil lång, äventyrsresa på så mycket grusvägar som det bara går.
Eftersom Corona-viruset inte ger sig blir det troligtvis inte möjligt att köra i Norge nästa sommar heller, så därför har jag planerat en ny variant av Swedish gravel adventure. Allt kan förbättras, så den nya varianten innehåller fler grusvägar och bättre boende. På 5 ställen fixar de dessutom middag, så det har jag bakat in i priset. I Saxnäs är dock middagen nån hundring dyrare än på de andra ställena, men boendet har ett hyfsat pris, så jag har bakat in middagen även där. Just i Saxnäs kan det dessutom behövas, för i somras blev vi utan middag där. Nu hade vi egen mat så ingen behövde svälta, men ändå 🙂
Angående Corona-viruset.
Jag har bokat glesare boenden i och med att Corona-viruset inte verkar ge sig, därför är det max 2 personer per rum eller campingstuga. Helst då att samma personer fortsätter att dela rum under hela resan, så om någon bär på Corona-virus får den fortsätta att smitta samma person hela veckan. Detta med glesare boende är för övrigt en anledning till att resan har blivit lite dyrare än sommaren 2020.
För att vara lite smart har jag tänkt att vi ska bo första och sista natten i Kungsfors Herrgård. Detta för att det ska bli enklare att köra till starten på en lördag och hem igen en vecka senare på en söndag. Det kanske även är några som transporterar motorcyklarna med bil till Kungsfors och då är det bra om resan både startar avslutas på samma ställe. Angående bil & släp eller annat transportfordon så går det bra att låta de stå kvar vid Kungsfors Herrgård under veckan. En annan fördel med att bo första och sista natten i Kungsfors Herrgård är att om rummen inte blir uthyrda medan vi är borta så kan vi använda samma rum vid sista natten. Då behöver vi inte bädda ur och i sängarna. Huruvida det blir med det får vi veta innan avresan.
Om någon vill ha enkelrum och betala extra för det, så vet jag att det går att ordna i Kungsfors Herrgård samt ett begränsat antal på de övriga ställena.
Lite om resan ….
Redan sommaren 2011 körde vi en del av vägarna och hösten 2015 skrev jag en inbjudan till en liknande resa, men det blev ingenting av så vi körde den aldrig. Den kanske inte blev av p.g.a. att mina resor inte var så kända då, men nu är det ett annat läge då vissa resor har blivit fullbokade på mindre än en halvtimma. Swedish gravel adventure 2020, blev ganska snabbt fullbokad + 5 personer i reservlistan, men sen kom Corona-viruset vilket gjorde att några hoppade av. De blev inte sjuka, men när samhället gick ner i varv så blev det sämre ekonomi för många.
Lite om resan 2020 ….
Det var ett riktigt häftigt äventyr med körning på dammiga grusvägar, mjuka vattensjuka grusvägar, bortglömda igenväxta vägar, gräsbevuxna vägar, spåriga vägar, vägar med tjockt lager makadam, sandiga stigar och snorhala blöta träbroar. Helt enkelt alla varianter utom vajervägar och motorvägar.
Så frågan är om detta är trevligt? Ja, enligt några av kommentarerna 🙂
- Som vanligt på dina turer alltså, mycket bra rutter med mycket omväxlande miljöer och vägar.
/Jan-Åke - Tack för trevlig tur och sällskap!
// Ken
En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:
- Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!
- Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
- Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
- Vi kommer att köra på massor av fina grus- och småvägar.
- Som turledare strävar jag efter att hålla ner ”gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
- Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade röda turerna på Adventure Days.
- Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir ”variation i ledet”
- Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
- Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
- Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar, bra drivpaket, bra däck och helst då nabbdäck. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
- Vi ska övernatta i värdshus, vandrarhem och campingstugor.
Ruttbeskrivning:
- Lördag 3 juli, körning till- och samling i Kungsfors Herrgård
- Söndag 4 juli, Kungsfors herrgård – Mon B&B Haverö – 275 km.
- Måndag 5 juli, Mon B&B Haverö, Borgsjö – Camp Route 45, Hammerdal. – 275 km.
- Tisdag 6 juli, Camp Route 45 – Saxnäs – 299 km.
- Onsdag 7 juli, Saxnäs – Vildmarksvägen – Gäddede camping – 153 km.
- Torsdag 8 juli, Gäddede camping – Wångens Wärdshus – 310 – km.
- Fredag 9 juli, Wångens Wärdshus – Sonfjällsgården Hotell & Wärdshus i Hede. – 295 km.
- Lördag 10 juli, Hede – Kungsfors Herrgård. – 349 km.
- Söndag 11 juli, hemfärd
Dagsetapperna blir som ni ser lite olika och beräknad total körsträcka är cirka 195 mil. Jag hoppas att de 12 asfalterade milen på Vildmarksvägen inte avskräcker alla grusfantaster. Men jag är övertygad om att de fina vyerna uppväger nackdelen med asfalt, som sist vi körde Vildmarksvägen. Då var det ingen som upplevde den som en enformig och monoton asfaltsträcka.
Kostnaden är totalt 9750 kronor (inklusive moms)
- I kostnaden ingår närmare 200 mil guidning under 7 kördagar.
- 8 övernattningar i värdshus, vandrarhem och campingstugor.
Corona-anpassat med max 2 personer per rum eller stuga. - 7 x serverade frukostbufféer.
- 1 x frukost i Gäddede som vi tillreder gemensamt bestående av ägg, kaviar, yoghurt, müsli, juice, bröd med tubost i diverse olika smaker samt kaffe.
- 5 middagar. (två middagar i Kungsfors Herrgård, en middag i Mon B&B Haverö, en middag i Wångens Wärdshus och en middag i Sonfjällsgården, Hede.
I kostnaden ingår INTE 3 middagar, lunch, eller bränsle till den egna motorcykeln.
Utrustning som du måste ha med:
- Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck behövs till 3 – 4 övernattningar.
- Ett campingkit med matdosa, mugg och bestick. (till kaffepauser, frukost och mat som vi tillagar själva)
- Tillgång till Trangiakök eller liknande. Du behöver inte ha ett eget campingkök, men du måste se till att du har tillgång till plats i ett. Att dela med polaren går bra, men se till att detta är klart innan avresan.
- Några konserver eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
Bra att ha:
- Kamera, GPS samt laddare.
- Grenkontakt eller extra eluttag.
- Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
- Handdukar och rena underkläder.
- Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
- Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
- Camelbak.
- Vatten, minst 2 liter per person.
Erfarenheter och lärdomar från tidigare resor:
- Jag brukar fundera på vad som ska hända om det blir punkteringar, motorcykelhaverier eller olyckor, men jag har aldrig tänkt på vad som ska hända om jag blir sjuk själv, som jag blev i resan OnTop-2019. I och för sig bara magsjuk, men då upptäckte jag att det är viktigt att ha en backup på resor, alltså att en person till förutom sweepern har rutten i sin GPS.
- Ett Trangiakök eller liknande är ett måste, för det går inte alltid att hitta matställen.
Lite mer detaljer om själva resan:
På lördag eftermiddag eller tidig kväll den 3 juli när ni är på väg till Kungsfors herrgård där vi ska tillbringa första natten kommer ni att passera Järbo och då är det viktigt att ni tankar upp hojarna på Preem-macken, så att de är fulltankade på söndag morgon när själva resan startar.
Om ni vill handla godis eller annat ätbart så kan ni besöka ICA i Järbo. På webben står det att det alltid är öppet 08:00-21:00, men kolla i länken för säkerhets skull, så att du inte bankar på en låst dörr på lördagen.
Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare de 6,3 kilometerna till Kungsfors herrgård som du hittar till med koordinaterna N60.758885 E16.532801 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.
Parkera gärna bakom huset strax intill Herrgården, dvs. byggnaden Västerbo där vi ska tillbringa första (och sista) natten.
Koordinater till parkeringen är N60.75876 E16.53176
När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men vid 19-tiden är Ulf klar med middagen, så då går vi till matsalen i Herrgården och äter något gott som vi sköljer ner med öl, läsk eller vatten. Middag med alkoholfri dryck ingår i resans pris. Vi ni beställa en öl till maten så går det också bra, men då måste ni skaka fram lite mer pengar.
Efter middagen går vi tillbaka till våra rum, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset 🙂
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Väckning när ni vill, men klockan 07:00 går vi över till Herrgården och hugger in av frukostbuffén.
Sen byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten.
Efter att vi har haft förarmötet gasar vi iväg norrut på stabila broar och fina vägar.
Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus.
Efter kaffet kör vi vidare ….
Jag hoppas att det inte bara blir karlar på den här resan för tjejer kan gärna hänga med, vilket Lena har visat genom att köra stora delar av den planerade rutten.
Efter all rekognosering vet jag att det blir massor av fina vägar med fina vyer.
På måndagen ska vi åka en liten handdragen färja för att sen fika i byn Selet.
Vi kör en sväng till Borgvattnets prästgård som jag hoppas är öppet så att vi kan kolla inomhus.
Jag måste kolla upp varför jag inte syns i spegeln på kortet jag tog när jag var där sist.
När vi har kollat runt lite kan vi äta några goda våfflor.
Den 7 juli ska vi köra Vildmarksvägen. Kanske lite synd att vi inte kör i början på juni när de öppnar.
Men det hade nog blivit sämre vyer då.
Efter Gäddede blir det många mil på grusvägar ner till Alsen där vi ska bo på Wångens Wärdshus.
Nära Wångens Wärdshus i Alsen finns firman Event-MC och när vi ändå är så nära måste vi göra ett besök för att kolla vad Micke har på gång. Kanske nån vill passa på att köpa Motoz-däck?
… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret 🙂
Anmälan / betalning:
- Fyll i dina uppgifter i formuläret nedan och glöm inte att kryssa i godkännanden.
- När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 750 kronor ska betalas.
- När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
- Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
- Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.
Avbokningsregler:
- Avbokning innan slutbetalning av resan kan ske mot en administrationsavgift på 750 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
- Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
- Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
- Vid färre antal deltagare än 10 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
- Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
Avbeställning- och reseförsäkring:
- Du måste ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. ”I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.
Oförutsedda händelser:
- Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.
Resevillkor och resegaranti:
hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.
Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården
Tel: +46706308000
Här kan du göra din anmälan till Swedish gravel adventure den 3–11 juli 2021.
Fyll i dina uppgifter nedan eller kontakta mig snarast om inte anmälningsformuläret fungerar. Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder ”autofyll”
- När din anmälan har kommit in får du svar via e-post med uppgifter om var eller hur du ska betala 750 kronor i anmälningsavgift.
- När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenord till deltagarlistan.