Swedish gravel adventure 2022 – dag 6


Tryck på pilen för att komma till indexsidan över Swedish gravel adventure 2022.


Torsdag den 7 juli.

Vi vaknade efter en natt i de sköna sängarna och tysta rummen i Saxnäsgården vandrarhem.

Här var de lite sena med frukosten, men strax före 8-tiden öppnade de i alla fall så vi kunde hugga in av buffén.

Strax efter 9-tiden började vi bli klara för avfärd.

Enligt väderprognosen skulle vi klara oss utan regn idag.

Vi körde bara en liten bit sen stannade vi för att kolla in Trappstegsforsen.


Vi fortsatte österut.

Vi körde den gamla Sagavägen som började skapligt men sen blev den ganska igenvuxen.


När vi hade kört 2,5 km kom vi till ett ställe där skogsmaskiner hade förstört vägen.

Vi inspekterade om vi skulle fortsätta, men det var väldigt blött och djupt mellan stockarna, så vi vände.

2,5 km tillbaka då.

Vi kom ut på Sagavägen som de höll på att jobba med.

Vi fortsatte söderut.


Här blev det stopp en liten stund när de skulle fylla på ännu mera makadam.

Vi fortsatte.

Jag hade inte sett någon skylt om hastighetsbegränsning, men det brukar vara 30-50 km/tim vid såna här vägarbeten. Den farten är ganska lämplig för bilister, men att köra så sakta med motorcykel på ett tjockt gruslager är faktiskt farligt, för då är det stor risk att man kör omkull. Nej det ska vara höga varv på motorn så att den är riktigt alert samt minst 60-70 km/tim.

Efter en stund mötte vi ett gäng på adventure motorcyklar som hade stannat innan det tjocka gruslagret. Otroligt, för de hade liknande modeller av motorcyklar som vi körde.

Enligt GPS-loggen körde vi närmare 5 km på det tjocka lagret makadam och sen följde några km med vanligt grus.


Vi tog en liten paus vid Stalon och när vi stod där körde gänget vi såg nyss förbi. De vände alltså när det blev ett tjockt gruslager!

Vi fortsatte söderut.


Vi svängde in till Höglands hembygdsområde för att fixa lunch.



Jag hade en burk Chili con Carne och en burk majs som var väl omskakade efter att ha färdats ungefär 136 mil.

Det var lagom för 2 personer så jag delade med någon annan. (minns inte vem)


Efter maten kollade vi på den gamla vattensågen som byggdes på 1850-talet och var i bruk under cirka 100 år.

Från den här dammen tog de vatten.

Vattnet leddes i rännan.


Vattnet rann sedan ner på vattenhjulet som drev sågen.


På området finns en rökbastu där de röker kött.


Efter lunchen gjorde vi oss klara för att fortsätta.

Mitt i skogen fanns det ett övergångsställe. 🙂


Vi körde genom Hoting centrum, sen stannade vi vid Preem där några tankade.

Jag hade gjort rutten via en smal bro över Hotingssjön.



Så här ser Hotingssjön ut från bron.

Vi gasade vidare.

Efter att vi mötte traktorn var vägen grymt jämn och fin. 🙂


Vi tog en paus vid Vängelsjön.


Efter pausen fortsatte vi.




Efter en stund kom vi till Storfinnforsens kraftverk.

Det var lite vågor på Stor-Finnsjön.

Vi körde ner bakom kraftverksdammen.



Det verkade som att bron över Faxälven var avstängd.

Men det syntes inget fel, så vi fortsatte.


Vi kom till Ramsele där vi tankade hojarna, sen fortsatte vi några hundra meter till Hotell Färnlöf.

En varsin P-öl satt fint.


Tidigare under resan hade jag sett att Anders KTM 1290 Super Adventure inte hade något skydd för kylaren och nu hade den börjat läcka.


Det måste ha varit en sten som slog hål i kylaren. Men hur kan KTM ens komma på tanken att sälja en motorcykel utan kylarskydd och då framförallt en motorcykel för grusvägar. 🙁

Om man häller i en påse ingefära i kylaren brukar det sluta läcka.

Det var svårt att nå kylarlocket, men vi fick låna en tratt och en slangbit.


Lite vatten på det, sen var det bara att skruva dit kylarlocket och varmköra motorn.

Efter mekandet med kylaren var det dags för middag.

Lite snack efter maten och sen blev det natta …. zzzzzz


Tryck på pilen för att komma till dag 7.


Kommentera via Facebook

Comments are closed.